Wywiad przeprowadził Paweł Wagner
Ville Könönen jest autorem wspaniałej gry o skokach narciarskich o nazwie "Ski Jump International". Historia gry liczy sobie blisko 9 lat, a wciąż cieszy się dużą popularnością w naszym kraju i jest chyba największym konkurentem Deluxe Ski Jump (DSJ).
Paweł Wagner: Czy mógłbyś się przedstawić, powiedzieć gdzie mieszkasz i co robisz?
Ville Könönen: Nazywam się Ville Könönen, mieszkam w Helsinkach. Studiuję na Helsińskim Uniwersytecie Techniki.
Paweł Wagner: Czy masz jakieś hobby?
Ville Könönen: Tak, mnóstwo, głównie sport, dużo gram w tenisa i koszykówkę. Interesuję się również muzyką.
Paweł Wagner: W jaki sposób wpadłeś na pomysł, aby napisać SJI i kiedy to było?
Ville Könönen: Było to dawno. W 1994 roku napisałem SJ v1.00, głównie z ciekawości i dlatego, że wszystkie inne gry o skokach narciarskich w tamtym czasie nie były za bardzo grywalne.
Paweł Wagner: Ile czasu minęło od rozpoczęcia prac nad SJI do wydania wersji 1.0?
Ville Könönen: Hmm, właściwie pierwszą wersją, która została wydana była wersja 1.7 lub coś koło tego, a gra nazwała się "Lartzan Skijump". Było to pod koniec 1995 roku.
Paweł Wagner: Skąd nazwa Ski Jump International?
Ville Könönen: Pierwszą wersją, którą przetłumaczyłem na język angielski była wersja 1.71 i próbowałem wymyślić jakąś specjalną nazwę dla mojej małej gry. Wszystkie skocznie w SJI v1.71 znajdowały się w różnych zagranicznych państwach, więc nazwa "International" (dop. - międzynarodowy) wywodzi się od tego. Jeśli przestudiujesz na mapie świata miejsca, gdzie znajdują się miasta skoczni z gry, utworzą utworzą one całkiem niezły Tour. :)
Paweł Wagner: Pomagał Ci ktoś przy tworzeniu gry, ile osób w sumie pracowało przy jej tworzeniu? W jakim języku programowania napisałeś grę?
Ville Könönen: Przy procedurach graficznych, w dwóch pierwszych generacjach gry pomagali mi przyjaciele Janne Heinonen i Mikko Aalto. Mój kuzyn Lasse Makkonen pomagał mi dużo przy SJ3. Wersja 1 i 2 zostały wykonane w Turbo Pascalu 6.0, natomiast wersja 3 została zrobiona w Borland Pascalu 7.0.
Paweł Wagner: Sterowanie odbywa się klawiaturą, dlaczego nie myszą, jak to jest np. w DSJ?
Ville Könönen: Gra została stworzona w czasie, gdy większość komputerów nie posiadała myszy, więc wybór był prosty.
Paweł Wagner: Czy myślałeś, aby wprowadzić do SJI tryb gry multiplayer przez Internet lub LAN?
Ville Könönen: Myślałem nad tym, ale nie miałem czasu, aby to zaimplementować. Byłoby z tym dużo pracy, ale byłoby nawet możliwe, aby wprowadzić to do SJ3. Będę musiał zobaczyć jak sprawy będą się rozwijać w ciągu następnych lat.
Paweł Wagner: Możesz powiedzieć ile osób zakupiło pełną wersję Twojej gry, z pewnością jest to duża liczba.... W jakim kraju zakupiono najwięcej egzemplarzy gry?
Ville Könönen: Około 500 osób kupiło SJ2 i około 900 kupiło SJ3. Jest to całkiem duża liczba i jestem bardzo wdzięczny wszystkim osobom, które się zarejestrowały. Nadal nie jest to wielki biznes, wkładam w to bardzo dużo pracy, jednak bardzo miło jest zarobić trochę pieniędzy z czegoś, co głównie jest moim hobby. Najwięcej zarejestrowanych osób pochodzi oczywiście z Finlandii. Jeśli chodzi o zagranicę to Norwegia i Polska są najbardziej aktywnymi krajami.
Paweł Wagner: W pełnej wersji SJI dostępny jest edytor skoczni. Podobają Ci się skocznie wykonane przez fanów gry?
Ville Könönen: Oh tak, szczególnie lubię dziwaczne skocznie z wielkimi przepaściami w środku lub coś podobnego.
Paweł Wagner: Gracze SJI mają możliwość skakania na prawdziwych skoczniach i rywalizowania z prawdziwymi skoczkami. Musiałeś wykupywać licencję od FIS-u?
Ville Könönen: Nie, nawet się z nimi nie kontaktowałem. Jest to bardzo mały biznes i gry takie jak moja jedynie przynoszą korzyść dla sportu, w tym przypadku dla skoków narciarskich. Naprawdę nie mogę zrozumieć, jak niektóre organizacje mogą być właścicielem nazwisk...
Paweł Wagner: Czy planujesz wydać SJI 4?
Ville Könönen: Obecnie SJ4 nie jest w moich planach.
Paweł Wagner: Interesujesz się prawdziwymi skokami narciarskimi?
Ville Könönen: Tak, byłem dużym fanem w czasach Mattiego Nykänena i spółki. Ale cały czas interesuje się skokami.
Paweł Wagner: Kto jest Twoim ulubionym skoczkiem?
Ville Könönen: Legendarny Matti Nykänen jest moim ulubionym skoczkiem. Lubię Finów, szczególnie Janne Ahonena, Toni Nieminena i Kimmo Yliriesto. Natomiast z zagranicznych: Małysz jest zdumiewający, a Harada zabawny i rozrywkowy.
Paweł Wagner: Jeździsz na skocznie oglądać konkursy skoków "na żywo"?
Ville Könönen: Próbuję obejrzeć zawody "na żywo" raz na dwa lata. Ostatni raz byłem w Kuopio, kilka lat temu.
Paweł Wagner: Czy prócz SJI napisałeś inne gry? Planujesz w najbliższym czasie napisać jakieś inne gry, nie związane ze skokami narciarskimi?
Ville Könönen: Zrobiłem kilka innych gier przed SJI, ale nie było to nic wartego wydania. Nie mam żadnych planów na przyszłość co do innych gier. Gry komputerowe są za bardzo skomplikowane w dzisiejszych czasach.
Paweł Wagner: Prócz SJI na rynku dostępnych jest kilka innych gier o skokach narciarskich. Co o nich myślisz? Grałeś w nie?
Ville Könönen: DSJ jest naprawdę dobrą grą. Nie wypróbowałem gier z serii RTL, a większość starych gier o skokach nie jest najlepsza. Jak do tej pory DSJ jest moją ulubioną.
Paweł Wagner: Ile czasu dziennie przeznaczasz na granie na komputerze, masz na to czas? Która gra jest Twoją ulubioną?
Ville Könönen: Może to dziwić, ale wcale nie gram. Grałem trochę, gdy byłem młodszy. Jeśli w coś zagram jest to F1, albo gra rajdowa.
Paweł Wagner: Lubisz chodzić do kina? Twój ulubiony film...
Ville Könönen: Tak, lubię chodzić czasami do kina. Moim ulubionym filmem jest prawdopodobnie "Groundhog Day" (Dzień Świstaka) Harolda Ramisa. "The Shawshank Redemption" (Skazani na Shawshank) również jest bardzo dobry.
Paweł Wagner: Chciałbyś coś powiedzieć odwiedzającym naszą stronę?
Ville Könönen: Macie bardzo fajną stronę, szkoda że jest tylko po polsku. Chciałbym życzyć Wam wszystkiego dobrego i podziękować za wsparcie dla SJ3. Keep on jumpin'.« powrót do listy wywiadów