Zaloguj się
Kalendarz zawodów
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
kwiecień 2024
Najbliższe zawody
kalendarz na przyszły sezon
nie został jeszcze zatwierdzony

Jako miłośnicy skoków narciarskich na bieżąco śledzimy poczynania swoich ulubieńców, analizujemy ich skoki, lecz niewiele wiemy o tym, jaki wpływ na ich zdrowie ma ta dyscyplina sportu.

Psychologowie nazywają ich "poszukiwaczami ryzyka", my mówimy poprostu: ryzykanci. U skoczków sport wyzwala spore ilości dopaminy i adrenaliny, co - jak się okazało - uzależnia. Wiele ryzykują skacząc z takich wysokości i przy takiej prędkości.

"Niektórzy preferują szybką jazdę, spożywanie alkoholu, nielegalne narkotyki, ryzykowny seks, a nawet palenie czy picie kawy. W taki sposób powodują u siebie większy wyrzut dopaminy, która stymuluje ośrodek przyjemności w mózgu. Z drugiej strony dla większości z nich kończy się to uzależnieniem. Daje to podobny efekt jak skoki narciarskie, tyle że ma skutki uboczne i nie jest chwalone" - mówią naukowcy z Refa Lila Institute of Neurological Studies w Londynie. Osoby uprawiające ryzykowne dyscypliny sportu czerpią z tego jedynie korzyści!

Ci ryzykanci mają na przykład więcej przyjaciół, łatwiej okazują uczucia, mają optymistyczne nastawienie do życia (sam optymizm ma duże znaczenie zdrowotne), żyją dłużej, a także istnieje wśród nich mniejsze prawdopodobieństwo zachorowań na różne schorzenia - ostatnio odkryto, że nie dotyka ich choroba Parkinsona.

Badania naukowe nadal trwają, zaś specjaliści bliżej przyglądają się sportowom. Ostatnio nie kto inny jak Andreas Kuettel stanął na czele skoczków narciarskich, których zachowanie oraz tryb życia badają naukowcy jako swoisty przykład szczęśliwego i w pełni zdrowego człowieka. Z niecierpliwością czekamy na wyniki ich wnikliwej obserwacji :)
Typuj wyniki i wygrywaj nagrody!
« marzec 2006 - wszystkie artykuły
Komentarze
ZET
@_An_: łucznictwo niedopingowe? o buhahaha, oni sie przecież szprycują środkami uspokajającymi, żeby im się ręce nie trzęsły :) doping nie oznacza jedynie srodków wywołujących przyrost masy czy większą siłę, doping to wszystko to co pozawala ci nieuczciwie osiągnąć jak najlepszy rezultat, dlatego też to co brał vasiliev, chociaż nie wywoływało u niego większej mocy, również nazywa się dopingiem, pozdrawiam! acha: " w podobnie bezsensownych dyscyplinach jak lekkoatletyka, kolarstwo, biegi narciarskie, łyżwiarstwo szybkie, biathlon, tenis, koszykówka, boks i w niewielkim stopniu również piłka nożna" - wg mnie te dyscypliny nie są bezsensowne, lecz piękne, no ale rzecz gustu
(13.03.2006, 23:00)
kertan
@Quaveretone
ja juz skakalem no powiem ci ze niezle mi szlo ale raz prawie złamałem ręke nic przyjemnego
(13.03.2006, 18:53)
Kamila
Hmm...niektórzy nie potrafią przeczytać ze zrozumieniem mało skomplikowanego tekstu. Tak dla zasady napiszę jeszcze raz jako autorka: tu nie chodzi o doping różnorakimi środkami, który jak wiemy jest zakazany. Powyższy artykuł dotyczy zdrowotnych KORZYŚCI wynikających z uprawiania tej dyscypliny sportu, zaś Andreas Kuettel jest przykładem ZDROWEGO i SZCZĘŚLIWEGO CZŁOWIEKA. Naukowcy obserwują jego jak i innych sportowców w celu dalszych badań. Ludzie! A tytuł specjalnie...żeby zainteresował ;) Pozdrawiam serdecznie!
(12.03.2006, 19:12)
Quavertone
Cóż mogę powiedzieć, sam bym sobie chętnie poskakał, skoro to tak dobrze wpływa na człowieka - przeszkodą jest tylko przełamanie strachu przed pierwszą próbą...
(12.03.2006, 10:51)
Ushuaia

Baaardzo ciekawe ....komentarze :))))
Niektórzy nawet prostego artykułu nie rozumieją :(((
(12.03.2006, 08:45)
finomanka
ciekawe :)
(11.03.2006, 20:52)
Monika@
Ciekawe co dalej............:)
(11.03.2006, 19:40)
Krzstus
to si chopcyzk doigral
(11.03.2006, 18:38)
abc
@fdgfdsh5
tu chodzi o inny doping (adrenalina)
swoją drogą, kibice też dopingują.
Albo nie czytałeś, albo nie myślałeś
A określenia ze swojego komentarza odnieś do siebie
(11.03.2006, 18:24)
fdgfdsh5
co za debilny tytuł co za brak zrozumienia co za niesmaczność!! co ma tytuł do kitela dopingu i wogóle co za nielogiczna rozwiązłość, kto to pisał ? ! halo kuku
(11.03.2006, 18:19)
uskotko
@_An_
Oczywiście, że tak :) Ja się jak najbardziej z Tobą zgadzam. Pozdrawiam!
(11.03.2006, 17:23)
Quavertone
Ten artykuł mówi o adrenalinie, która wydzielana podczas skoków pozytywnie wpływa ogólnie na organizm człowieka... A nie o zażywaniu dopingu przez skoczków, informuję wszem i wobec...
(11.03.2006, 17:17)
_An_
@Uskotko
Ale ponieważ skoki są dyscypliną tak rozbudowaną to niezależnie od tego co chcemy dopingiem "poprawić", to zawsze będzie się to kłóciło z innym aspektem tej dyscypliny.
Doping powodujący kurcz enie mięśni - jak najbardziej może to pomóc w momencie wybicia, ale na pewno pozostawi jakieś ślady na jego sile. Tak więc wiele się w ten sposób nie zdziała.
Skoki są za bardzo "pomieszaną" dyscypliną, aby doping w czymś mógł pomóc. W sportach jednowymiarowych - w których liczy się tylko siła, tylko wytrzymałość, które wymagają atletycznej budowy ciała, które rozwijają tylko pewne grupy mięśni - tam doping jest codziennością i nie da rady osiągać dobrych wyników bez szprycowania się. A jak to wygląda w skokach? Siła - jak najbardziej potrzebna, ale tylko poparta innymi aspektami (które wymieniłam już w poprzedniej wypowiedzi). Wytrzymałość - nie, bo skok trwa tylko kilka sekund. Atletyczna budowa ciała - chyba nie ma wątpliwości :-). Rozwijanie tylko pewnych grup mięśni - oczywiście, że najważniejsze są mocne nogi, ale nie tylko. Ponieważ w razie jakiegokolwiek upadku to taki zawodnik wylądowałby od razu na cmentarzu. Skoczkowie muszą być rozciągnięci, muszą całe ciało mieć giętkie, żeby właśnie w razie upadku nie doznać ciężkich obrażeń.
Dziwi mnie tylko fakt, że w mojej poprzedniej wypowiedzi nie wymieniłam najbardziej bezsensownej i najbardziej dopingowej dyscypliny na świecie - podnoszenia ciężarów. Ochyda :/ Ja tam od wszystkich dyscyplin dopingowych trzymam się z daleka
(11.03.2006, 17:10)
fanka skoków-Morgiego
@kertan
wcale by nie było fajnie gdyby Morgi był na dopingu!!!
(11.03.2006, 17:01)
FinnAir
To jest niestety coraz większy problem, że niektórzy ludzie nie potrafią prostego tekstu przeczytać ze zrozumieniem.
(11.03.2006, 16:11)
uskotko
a weź czytaj dokładniej...
(11.03.2006, 16:01)
anne-marie-tore-dossa
Ha!! Kuttel na dopingu?! Już prędzej jakiś lekkoatleta z Tuvalu skoczy na mamucie 300m.!:)
(11.03.2006, 15:48)
Dżymek
Jak któryś ze skoczków narciarskich jest na dopingu to ja jestem świętym Mikołajem:P
(11.03.2006, 15:38)
Quavertone
@uskotko
Przecież istnieje wiele substancji powodujących skurcz mięśni...
(11.03.2006, 15:35)
KaLa:)
@Quavertone
Ale "doping" to fajny temat:))))))) Pozdrowionka:**
(11.03.2006, 15:27)
uskotko
@_An_
W zasadzie masz rację - tylko jedno postrzegasz źle. Doping to określenie ogólne, oznaczające stosowanie nieprzepisowych środków (najczęściej farmakologicznych) celem poprawienia wyników sportowych. Sterydy anaboliczne to jeden z rodzajów dopingu, "wskazany" w tych dyscyplinach, w których przede wszystkim liczy się siła fizyczna i masa mięśniowa. Innym rodzajem jest erytropoetyna, która powoduje przyrost czerwonych ciałek krwi, co z kolei zmniejsza podatność na zmęczenie, a więc pomaga sportowcom "długodystansowym". Środki zmniejszające wagę "przydały się" skoczkom - ale jak słusznie wykazałaś, stały się zupełnie bez sensu po wprowadzeniu reguły BMI. Natomiast jeśli ktoś opracuje kiedyś substancję powodującą mocniejsze kurcz enie niekrótych mięśni...? Heh.
Pozdrawiam!
(11.03.2006, 15:26)
Quavertone
Wrzućcie na luz - ten artykuł nie jest o zażywaniu dopingu przez skoczków przecież :D
(11.03.2006, 15:25)
KaLa:)
@pelka
Może nie fajnie, ale wkońcu zaczęłoby się coś dziać!!! Nie życzę tego Morgiemu, ale Jandzie owszem!!!
(11.03.2006, 15:16)
_An_
Doping w skokach jest NIEMOŻLIWY do zastosowania. Jedyny taki przypadek w historii (Vassiliev) już się nie powtórzy z pewnego prostego względu - Vassiliev brał środki, dzięki którym sztucznie zmniejszał swoją wagę. A dzięki przepisom o BMI jest to w tej chwili zupełnie bez sensu.
Doping możliwy jest do stosowania tylko w dyscyplinach, w których liczy się wyłącznie siła lub wyłącznie wytrzymałość. W skokach siła odgrywa oczywiście znaczącą rolę, ale nie najważniejszą. Bo co z tego, że ktoś ma naprawdę mocne odbicie, skoro nie jest w stanie dobrze trafić w próg?
W skokach poza siłą liczy się też technika, precyzja (odpowiednie wybicie z progu), szybkość reakcji (trafienie w próg), no i oczywiście psychika. Jeśli spróbujemy poprawić któryś z powyżej wymienionych czynników, to inne będą musiały na tym ucierpieć. Tak więc doping w skokach wcale nie pomaga, a wręcz może przeszkodzić.
Doping - jak najbardziej tak, ale w podobnie bezsensownych dyscyplinach jak lekkoatletyka, kolarstwo, biegi narciarskie, łyżwiarstwo szybkie, biathlon, tenis, koszykówka, boks i w niewielkim stopniu również piłka nożna.
Natomiast z drugiej strony - dyscypliny kompletnie nie dopingowe: wszystkie sporty motorowe (rajdy samochodowe, F1, wyścigi motocyklowe), łucznictwo (które zresztą sama uprawiam ;)), curling, snooker, łyżwiarstwo figurowe no i oczywiście skoki.
Zresztą branie dopingu można stwierdzić na pierwszy rzut oka. Ci, którzy się szprycują są zazwyczaj potężnie zbudowanymi mięsniakami. A skoczkowie do takich się na pewno nie zaliczają :P
Radziłabym się najpierw zapoznać z tematem, zanim zaczniemy kogoś posądzać o doping (jest to zresztą bardzo poważne oskarżenie).
(11.03.2006, 15:08)
pelka
wcale by nie było fajnie:(
(11.03.2006, 14:53)
KaLa:)
@kertan
Chyba ciekawie:)))))
(11.03.2006, 14:53)
kertan
ale bylo by fajnie jakby morgenstern byl na dopingu
(11.03.2006, 14:50)
pelka
o jaaa. to ze ktoś dobrze skacze, jest w światnej dyspozycji i poprostu potrafi sie cieszyc to juz znaczy ze jest na dopingu?? ludzie pomyślcie!!!
(11.03.2006, 14:48)
Luk
To dlaczego Pettersen nie jedzie na koksach, przecież mógłby wygrywać, taką szansę stracić :/
(11.03.2006, 14:45)
kertan
no morgenstern moze byc na dopingu chociaz nie sądze
(11.03.2006, 14:40)
KaLa:)
Morgi na serio jest trochę podejrzany, taki młody, a tak dobrze skacze... Dziwne??? Osobiście myślę (mam nadzieję), że tak nie jest, bo naprawdę Go lubię i uważam, że ma wielki talent:)
(11.03.2006, 14:33)
sabcia
nie wiedzialam ze bachleda ma jakikolwiek rekord:)
<no oprocz tych w spadaniu na bule:D:D>
na tamtej stronce jest rzeczywiscie Pachleda:D
...ciekawe czy ktos slyszal o takim zawodniku:D:D>>.
(11.03.2006, 13:19)
Agusia
@adidasman6
Kwali są o 17.00
(11.03.2006, 13:15)
golem
piotrekmtam jest błąd bo byłem na tej skoczni i rekordzistą jest Bachleda
(11.03.2006, 12:53)
golem
fanko skoków-Morgiego

ja też jestem kibicem morgiego i masz wielką racje
(11.03.2006, 12:50)
fanka skoków-Morgiego
@prorok
to nie przepowiadaj!
(11.03.2006, 12:29)
prorok
przepowiadam że doping w skokach bedzie stanowił coraz większy prodlem
(11.03.2006, 12:21)
adidasman6
wie ktoś może o kturej dzis kwalifikacje
(11.03.2006, 12:21)
kila
fajny tekst ;)
ciekawe, ciekawe...
(11.03.2006, 12:16)
fanka skoków-Morgigo
@myślący
ty tyle nie myśl bo cie głowa jeszcze rozboli!!!
(11.03.2006, 12:14)
szaranowicz na trenera
uważam że większość skoczków bierze doping nie wiedząc o tym
(11.03.2006, 12:14)
golem
myślący ty niemyśl za dużo
(11.03.2006, 12:11)
Zrazik
hehe. mzoe i masz racje :))
(11.03.2006, 11:57)
myślący
ja myśle że na dopingu jest morgernstern
(11.03.2006, 11:46)
Marciatko
Hehe Kuettel to jest gosc=Dzawsze sie cieszy nawet jak mu nie idzie=Di zawsze zadowolony z zycia=Dza to go lubie=Dniewielu jest takich ludzi=Dtrza brac z niego przyklad=Di mam nadzieje ze wygra TN i ze bedzie wyzej w Pś gdzies tak na 2 miejscu a moze i na 1=DEkstra by bylo!!!pozdro!
(11.03.2006, 11:42)
piotr
Macie nieaktualne dane o skokczni Villach. Zimowym rekordzistą jest tam nie Adam Małysz, tylko Marcin Pachleda (tak Pachleda :))

http://www.villacheralpena rena.at/
(11.03.2006, 11:39)
finka
Ja chodziłam do gimka a czytać nauczyłam się w przedszkolu ;)
Co do reszty komentarzy...żal mi was, ludzie;)
(11.03.2006, 10:56)
Jaro
Mam nadzieję, że te początkowe komentarze to prowokacja... bo inaczej stracę wiarę w ludzki rozum : )
(11.03.2006, 10:56)
:)
@studentka
Oczywiście, że nie potrafią. Oni są już po reformie. Kiedy mieli się nauczyć? W gimnazjum?
(11.03.2006, 10:36)
akurat studentka psychologii :)
LUDZIE!!!

CZY WY potraficie czytac ze zrozumieniem???
(11.03.2006, 10:29)
xxx
Ale chyba nie zrozumieliscie dokladnie tekstu...to wcale nie jest krytyka ani insynuacja wprost przeciwnie!
(11.03.2006, 10:09)
closter
Das ist Dummheit
(11.03.2006, 10:01)
widelec
gadanie
(11.03.2006, 09:59)
Fanka Janka
buuuuu :/ chamstwo ..... Kitelek na pewno nie ma nic z tym wspólnego :/
(11.03.2006, 09:30)
Colloredo
niemozliwe
(11.03.2006, 09:06)
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby komentować:
Kategorie użytkowników
niezarejestrowany
zarejestrowany
redaktor
VIP
Skoczkowie na... dopingu?
Skoczkowie na... dopingu?

Skoczkowie na... dopingu?

Przekaż 1,5% podatku na rehabilitację syna naszego redaktora - Adam Mysiak
Reklama
Typer - typuj wyniki skoków narciarskich
Reklama
krzesła biurowe Warszawa
Cookies
Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk.
Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Administratorem danych osobowych, udostępnionych przez Klienta, jest 10 OFFICE Paweł Stawowczyk. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu identyfikacji użytkowników piszących komentarze, w celu obsługi konkursów, w celu wysyłki wiadomości drogą mailową itp. i nie będą w żaden inny sposób archiwizowane, gromadzone lub przetwarzane.
Publikowane materiały mogą zawierać Piksel Facebooka i inne technologie śledzenia, stosowane za pośrednictwem stron internetowych osób trzecich.
ukryj ten komunikat na stałe »
copyright © 2000-2024 10office.pl
Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Facebooku Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Twitterze RSS na Skokinarciarskie.pl - newsy o skokach narciarskich