"RTL Skispringen 2003" jest sequelem cieszącej się ogromną popularnością gry wydanej w Polsce pod nazwą "Skoki narciarskie 2002: Polskie złoto". Autorem gry jest VCC Enterntainment i RTL.
Tak jak w poprzednich częściach tej gry głównym trybem jest kariera, w której można rozwijać cechy skoczka. Przy tworzeniu skoczka należy wybrać poziom trudności, od czego zależy ilość punktów, które dostaniemy do rozdysponowania między cechami i pieniędzy na początku gry. Po za wyborem twarzy i narodowości zawodnika, można także zakupić sprzęt i zmienić kolor.
KARIERA
Tryb kariera podzielony jest na 3 ligi: juniorską, amatorską, zawodową. Zaczynamy w lidze juniorów, aby awansować do wyższej ligi trzeba wygrać co najmniej jeden turniej w lidze, w której startujemy. W kalendarzu ligi juniorów są 2 turnieje: Junior Eurocup (7 konkursów) i Flower Cup (3); w lidze amatorskiej 3 turnieje: Amatour World Cup (12), RTL Mix Cup (4), VCC Tour (5), natomiast w lidze zawodowej (pro) są turnieje, które rozgrywane są w rzeczywistości: Puchar Świata (27), Turniej Czterech Skoczni (4), PŚ w lotach (4) i K-Mix Cup (6). Najważniejsza i najbardziej prestiżowa, ale także najtrudniejsza jest oczywiście liga zawodowa. W tej właśnie lidze dostaje się najwięcej pieniędzy za zajęte pozycje, dużo punktów doświadczenia. Moim zdaniem wprowadzenie lig jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ponieważ gracz dopiero co rozpoczynający grę ma słabe cechy skoczka i nie miałby szans w lidze Pro. A tak w trakcie rywalizacji w niższych ligach skoczek zwiększa swoje cechy / umiejętności. Umiejętności (odległość skoku, kondycja, waga) rozwijać można u trenerów. W RTL 2003 wybór trenerów jest bardzo duży. Na "rynku trenerskim" zatrudniamy trenera, któremu płacimy z góry określoną sumę za każde zawody. Oczywiście istnieje możliwości zwolnienia trenera w każdej chwili. Jak wcześniej wspomniałem po starcie w konkursie skoczek otrzymuje punkty doświadczenia. Gdy zdobędzie się określoną ilość tych punktów dostajemy do dyspozycji kilkanaście punktów, które można rozdzielić między: technikę lądowania, lotu i dojazdu, a także negocjacje i popularność.
Poza umiejętnościami na odległość skoku wpływa także strój: kombinezon, narty, kask, gogle, rękawice, buty oraz wiązania. Można go kupić w sklepie. Jednak trzeba uważać aby się nie przewrócić w trakcie zawodów. Spowodować to może nie tylko spadek motywacji i kondycji, ale można też stracić dotychczasowe narty i wiązania. Pieniądze otrzymujemy także od sponsorów. Tak jak to miało miejsce w poprzedniej części można, a wręcz trzeba woskować narty. Smarować można ręcznie albo wynająć serwismana, który zajmie się tym za nas. Oczywiście to kosztuje.
QUIZ
Nowością w RTL 2003 jest Quiz. Czasami w trybie kariera zostaniemy do niego zaproszeni. Opcja Quiz dostępna jest również w menu głównym. Podobny jest on do programu "Milionerzy". Jest 10 pytań, każde więcej warte. W każdym pytaniu do wyboru mamy cztery odpowiedzi, wśród których tylko jedna jest poprawna. Do dyspozycji dostajemy 2 koła ratunkowe: 50:50 oraz możliwość zmiany pytania. Z gry zrezygnować można po każdym pytaniu i zabrać wygrane pieniądze. Jest to więc kolejny sposób na zdobycie pieniędzy. Pytania są z kategorii sportów zimowych, gier komputerowych oraz wielu innych. Jak podali autorzy jest ich 500!
ROZGRYWKA
Skakać można na 21 skoczniach odwzorowanych na podstawie planów FIS-u. Niestety otoczenie do końca nie jest realistyczne. Np. w Hakubie, obok skoczni K120 nie ma skoczni mniejszej 90 metrowej. W grze zawarte są wszystkie skocznie z sezonu 2002/2003. Przed konkursem odbywają się kwalifikacje, w których startuje 72 zawodników (razem z graczami), dalej przechodzi kolejno 50 i 30. Szkoda tylko, że nie 15 PŚ nie ma zapewnionego startu w konkursie głównym. Niestety po raz kolejny gra nie posiada licencji pozwalającej na wykorzystanie prawdziwych nazwisk skoczków. Można je jednak zmienić w menu "Jumpers" lub jeśli masz parch 1.46 w oddzielnym pliku tekstowym. Na każdej skoczni notowanych jest 5 najlepszych odległości i rezultatów punktowych.
Poza trybem kariery dostępny jest też tryb Arcade odpowiednik Zabawy z poprzedniej części oraz Praktyka, gdzie można np. sprawdzić jak się skacze przy przednim wietrze 6m/s. Skakać też można w trybie Multiplayer maksymalnie 16 graczy w sieci LAN lub przez Internet.
GRAFIKA I DŹWIĘK
W porównaniu w poprzednimi częściami grafika znaczenie się zmieniła na, plus oczywiście. Jest teraz bardzo ładna, trzeba ją po prostu zobaczyć. Skocznie po części są wręcz fotorealistyczne (np. Trondheim). Efekty pogodowe są zmienne i ładnie odwzorowane. Ładnie zrobiono animację skoczka. Przed odbiciem się od belki zawodnik nie siedzi w miejscu - wykonuje różne czynności: sprawdza wiązania, rozgląda się, podobnie jest po skoku. Po każdym skoku można obejrzeć powtórkę. Jest tylko jedno ale, ustawić detale na maksimum i rozdzielczość 1024x768 trzeba mieć mocny sprzęt, w przeciwnym razie granie będzie praktycznie nie możliwe. Jednak i przy mniejszej ilości detali gra wygląda ładnie.
Jeśli chodzi o dźwięki za dużo się nie zmieniło. Ogólnie są OK, ale mogłoby być lepiej. Komentarze są dobre, ale może zbyt często się powtarzają, nagrano za mało kwestii. Dodam, że możemy wybrać spośród dwóch języków: angielskiego i niemieckiego. Komentarze są również w dwóch językach.
GRYWALNOŚĆ
Dużą zaletą poprzedniej części była grywalność. Podobnie jest też w tej części. Sterowanie trochę się zmieniło, ale tylko przy wybiciu. Szczegóły w poradniku. Duży wpływ na odległość skoku mają warunki pogodowe. Mam jednak pewne zastrzeżenia do wysokości lotu. Czasami zdarza się skoczek leci bardzo wysoko nad zeskokiem i gwałtownie pułap się obniża, utrudnia to znacznie lądowanie.
PODSUMOWANIE
Autorzy gry postarali się, udoskonalili poprzednią, już i tak dobrą, część gry i oddali nam do rąk wręcz rewelacyjną grę. Nie podejmuje się tutaj porównywania "RTL Skispringen 2003" ze "Skokami narciarskimi 2003", zrobię to w oddzielnym artykule. Dostępna jest wersja demo, oferująca możliwość skakania na dwóch skoczniach. Szkoda, że "RTL 2003" nie zostało wydane w Polsce, z pewnością cieszyłoby się dużo popularnością. Grę zamówić można na stronie www.skispringen.de. Gra "RTL Skispringen 2003" prawie nie ma błędów, polecam ją każdemu.
więcej o grze na stronie:
www.gry.skokinarciarskie.com
INFO
Wymagania sprzętowe: PII 450 MHz, 64 MB RAM, Win 98/Me,
Premiera: koniec listopada 2002 r., w Polsce na razie brak
Producent: VCC Entertainment, RTL Playtainment,
Oficjalna strona gry:
www.skispringen2003.de
Cena: ok. 30 Euro
11 lutego 2003 - Paweł Wagner
« powrót do listy artykułów