21 grudnia 2004 roku w siedzibie Centrum Edukacji Olimpijskiej odbyła się konferencja prasowa, której celem było zaprezentowanie nowego projektu PZN oraz Grupy Lotos s. a., którym jest Narodowy Program Rozwoju Skoków Narciarskich „Szukamy Następców Mistrza”. Gośćmi konferencji byli Prezes PZN Paweł Włodarczyk, Dyrektor Sportowy PZN Apoloniusz Tajner, Prezes Zarządu Grupy Lotos Paweł Olechnowicz, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Grupy Lotos Sławomir Lucewicz oraz przedstawiciel Patrona Medialnego przedsięwzięcia, tj. TVP3, Janusz Uznański. Ponadto niemałą niespodziankę sprawiła również obecność aż pięćdziesięciu młodych skoczków z trzynastu klubów sportowych!
Na pytanie jak szukać następców Małysza próbował odpowiedzieć pan Olechnowicz. Njaważniejszym krokiem jest według niego praca nad wykreowaniem najlepszych zawodników, którzy kontynuowaliby pasmo sukcesów naszego Mistrza. Powinno się we właściwy sposób kształtować młodzież, do czego finansowo chce się przyczynić właśnie Grupa Lotos. Prezesowi Zarządu Grupy Lotos zależy przede wszystkim by odpowiednio kreować dobrej jakości obywateli polskich, by promować to co dobre dla ducha, kultury osobistej i fizycznej, by młodzież garnęła się do sportu.

Należy przypomnieć, że Grupa Lotos SA Jest współtwórcą znakomitych osiągnięć ogromnej liczby sportowców w wielu różnorodnych dyscyplinach (Anna Rogowska, brązowa medalistka z Aten w skoku o tyczce, uczestniczyła w sponsorowanym przez Lotos programie „Razem do Aten”) oraz inicjatorem wielu projektów mających na celu wspieranie klubów i organizowanie imprez sportowych (Graj z Lotosem – Lotos Szkołom, sponsor żeńskiej drużyny koszykarskiej Lotos Gdynia oraz gdańskich żużlowców, Rajdowe Mistrzostwa o Puchar Grupy Lotos SA i in.).

Krótką charakterystykę programu przedstawił pan Sławomir Lucewicz. Poza celem marketingowym istnieje oczywiście cel społeczny. Lotos chce zapewnić ciągłość szkoleniową polskich skoczków, chce promować narciarskie talenty i wyszkolić następców Adama Małysza, przyszłych mistrzów w skokach narciarskich. By dowieść, że nie są to tylko puste słowa, warto wspomnieć, że uczestnicy programu „Razem do Aten” w ciągu 4 lat zdobyli na imprezach rangi mistrzowskiej w kraju i za granicą 200 medali.

Głównym punktem konferencji było wręczenie 50 małym zawodnikom ufundowanego przez Lotos sprzętu sportowego (narty, wiązania, kombinezony i kaski). Ponadto najlepsi nagrodzeni zostaną rocznymi stypendiami sportowymi. Chłopcy pojawili się wraz ze swoimi szkoleniowcami i na końcu konferencji wszyscy wspólnie pozowali do grupowego zdjęcia, nasi mali reprezentanci oczywiście w pełnym rynsztunku: w kombinezonach, kaskach na głowach, trzymając kurczowo swoje nowe narty (firmy Germina).

Lotos wystapił z jeszcze jedną inicjatywą: zamierza sponsorować cykl ośmiu zawodów pod nazwą Lotos Cup, współorganizując je z Okręgowymi Związkami Narciarskimi oraz Klubami Sportowymi. Zawody mają być rozgrywanie dla kategorii wiekowych Dzieci, Młodzieży i Juniorów młodszych. Aby być sklasyfikowanym w klasyfikacji generalnej każdy zawodnik musi wziąć udział w co najmniej 6 zawodach, najlepsi otrzymają nagrody rzeczowe oraz stypendia od Grupy Lotos.

Oto terminy i miejsca zawodów:

08.01.2005 – Wisła
22.01.2005 – Zagórz
05.02.2005 – Szczyrk
11.02.2005 – Zakopane
12.02.2005 – Zakopane
04.03.2005 – Szczyrk
11.03.2005 – Wisła
19.03.2005 – Zakopane

Apoloniusz Tajner z wielkim entuzjazmem przyjął postawę Lotosu. Podkreślił, iż szczególnie ważna jest ona dla zawodników z małych klubów sportowych na południu Polski, gdzie sytuacja jest bardzo trudna. Samorządy nie mają środków na sponsorowanie młodych sportowców, a Lotos umożliwia im sportowy rozwój. PZN ma wspierać całą akcję merytorycznie w dążeniu do tego, by zdolna młodzież osiągała jak najlepsze wyniki w zawodach o poziomie światowym.

Prezes Włodarczyk podkreślił, że PZN pragnąłby spróbować zmienić stereotyp o polskich sportach zimowych. Kilka lat temu podjęto w tym kierunku działania, pojawił się Adam Małysz, zaczęto szukać sponsorów, by zapewnić jemu i innym zawodnikom właściwe warunki szkolenia. Spotkanie Prezesów Włodarczyka i Olechowicza zaowocowało współpracą, która kwitnie do dziś. Dzięki sponsoringowi Lotosu dwudziestu czterech zawodników trenuje w trzech kadrach. Ale dziś to już nie wystarczy, dlatego rok temu powstał Narodowy Program Rozwoju Skoków Narciarskich. Związek pragnąłby, aby w przyszłości zostały odbudowane nieużywane dziś skocznie, aby coraz więcej młodzieży miało właściwe warunki do uprawiania sportu. Niestety obecnie gminy źle sobie radzą i nie są w stanie temu podołać, dlatego tak potrzebne było wsparcie Lotosu. Prezes Włodarczyk cieszy się, że to Polska firma sponsoruje Polskie skoki.

Z interesującą inicjatywą wyszedł ku skoczkom Janusz Uznański z TVP3. Zaproponował, by chłopcy tworzyli kroniki swoich dokonań, by pisali o sporcie i o swoich przeżyciach – najlepsze kroniki zostaną nagrodzone. Ma on nadzieję, że niektórzy z młodych zawodników w przyszłości zasiądą w komentatorskich studiach i usłyszymy ich głosy oglądając konkursy skoków.

- Nasze wsparcie dla Narodowego Programu Skoków Narciarskich ma charakter długoterminowej inwestycji w najlepszych sportowców – podkreśla Paweł Olechnowicz – jesteśmy przekonani, że wkrótce wśród mistrzów świata znajdą się młodzi polscy skoczkowie. Nie możemy zmarnować ich zapału do uprawiania tej pięknej dyscypliny sportu, jaką są skoki narciarskie.