Tegoroczny mistrz świata w lotach narciarskich, Severin Freund, popiera planowane zmiany w przepisach dotyczących kombinezonów, które w ostatnim czasie zaproponowali przedstawiciele FIS.
Zgodnie z nowymi zasadami, o których informowaliśmy kilka dni temu, kombinezon będzie musiał mieć od jednego do trzech centymetrów luzu u mężczyzn, u kobiet - od dwóch do czterech centymetrów. W do tej pory obowiązujących regulacjach była przyjęta zasada +/- 2 centymetry.

- Skoki narciarskie zmieniły się tak, że z roku na rok mieliśmy coraz węższe kombinezony i przez to drobne błędy odgrywały naprawdę dużą rolę - powiedział Freund.

25-letni Niemiec widzi związek pomiędzy wąskimi kombinezonami a wieloma upadkami przy lądowaniu. Sezon olimpijski 2013/2014 obfitował w kontuzje - przede wszystkim w Pucharze Świata pań. Kilka czołowych zawodniczek (m.in. Daniela Iraschko-Stolz czy Carina Vogt) musiało zrezygnować ze startów w konkursach ze względu na urazy kolan. Problem z kontuzjami mieli także Robert Kranjec i Thomas Morgenstern. Dwa razy z urazem stopy zmagał się w ubiegłym sezonie także Richard Freitag.

- Rosnąca liczba upadków przy lądowaniu i te wszystkie kontuzje kolan są następstwem zmian przepisów. Wcześniej mieliśmy mniejszą prędkość przy lądowaniu i lepiej mogliśmy kontrolować sytuację - przyznał mistrz olimpijski w drużynie.

W 2012 roku FIS przeprowadziła reformę dotyczącą kombinezonów. Przy ciaśniejszych strojach zawodnicy podczas skoku mieli większą prędkość, ale jednocześnie byli mniej pewni i stabilni w locie.

- Nie można powiedzieć, że to był w stu procentach zły pomysł. Ale dla nas, sportowców, niszczy to, co jest najpiękniejsze w skokach narciarskich - stwierdził Freund. - Została nam zabrana nasza powierzchnia nośna, ale to przecież musi być gdzieś zrekompensowane. Organizatorzy nadrabiają to właśnie dłuższym rozbiegiem, a prędkości na progu są o wiele wyższe.

Freund wierzy, że FIS w nadchodzącym sezonie wprowadzi zmianę dotyczącą kombinezonów. Niemiec nie jest jednak w stanie powiedzieć, w jakim kierunku ma to wszystko pójść.

- Jeżeli kombinezony będą nieco luźniejsze, wpłynie to na stabilizację pozycji w locie - zakończył Freund.