Zaloguj się
Kalendarz zawodów
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
kwiecień 2024
Najbliższe zawody
kalendarz na przyszły sezon
nie został jeszcze zatwierdzony

Wielokrotnie informowaliśmy już o perturbacjach dotyczących nowej skoczni mamuciej w Norwegii. Wiosną Norweski Związek Narciarski (Norges Skiforbund, NSF) ostatecznie podjął decyzję na korzyść planowanej skoczni w Roedkleivie pod Oslo i przeciw modernizacji skoczni w Vikersundzie. Problemem tej pierwszej lokalizacji jest jednak coś, co NSF wydawało się chyba niewartym uwagi drobiazgiem: Roedkleiva to obszar chroniony... Teraz zarząd napotyka na coraz silniejszy opór ze strony całej koalicji, obejmującej działaczy ochrony środowiska, lokalnych polityków i środowisko narciarskie z Vikersundu, któremu oczywiście na rękę są trudności, jakie napotyka NSF. Sprawa zatacza coraz szersze kręgi: pod koniec sierpnia wypowiadał się w tej sprawie nawet minister sprawiedliwości i przywódca Partii Lewicy, Odd Einar Doerum. Zamiast budowy skoczni chciałby ponownego otwarcia dla amatorów narciarstwa trasy zjazdowej z Igrzysk Olimpijskich z 1952 r. - oznacza to dużo mniejszą ingerencję w środowisko (na terenie Olsomarki i tak jeździ się na nartach) i zagospodarowuje teren, co może zablokować możliwość rozpoczęcia prac budowlanych.

30 sierpnia w Oslo odbyło się spotkanie, na którym politycy różnych partii powiedzieli zdecydowane "nie" dla skoczni w Roedkleivie. Miało to być "pogrzebanie projektu" - po prawie dwóch tygodniach widać jednak, że póki co rzekomy nieboszczyk ma się dobrze. Sverre Seeberg z NSF zadeklarował, że związek "przegrał bitwę, ale nie przegrał wojny" oraz, że decyzja z Oslo nie zmienia planów NSF.

Minister Doerum w wypowiedzi dla gazety "Dagsavisen" skrytykował zachowanie związku narciarskiego, który jego zdaniem najwyraźniej nie rozumie, że napotkał na sprzeciw. W odpowiedzi Steinar Johanessen z NSF zarzucił mu robienie ze sprawy Roedkleivy kiełbasy wyborczej (także wśród samych mieszkańców Oslo pomysł budowy skoczni pod miastem nie budzi entuzjazmu).

Albert Haehre z zarządu spółki Vikersund Skiflyvning AS mówi, że sprawa nowej skoczni mamuciej powinna zostać na nowo podjęta w związku narciarskim. "To, co powiedzieli politycy wszystkich partii, zbiega się z naszym odczuciem. Projekt Roedkleiva nigdy nie zostanie zrealizowany". Mimo pozornie pomyślnego rozwoju spraw Vikersund ma powody do zmartwień. NSF wbrew deklaracjom kolejny raz nie chce ubiegać się o organizację PŚ w lotach w Vikersundzie. Federacja wie, na ile konkursów PŚ może liczyć, i mimo obietnic przedkłada nad "reaktywację" skoczni w Vikersundzie zawody w Trondheim, Lillehammer i Oslo.

Skąd bierze się zawziętość NSF? Mam wrażenie, że pewną odpowiedź może dawać czerwcowa wypowiedź Clasa Brede Braathena. Kiedy byłam w Zakopanem na zgrupowaniu norweskich skoczków, wybrałam się na wykład Miki Kojonkoskiego w COS-ie. W swoim zagajeniu Braathen mówił o pragnieniu, by Norwegowie stali się najsilniejszą nacją w skokach, o ideale: "rekord świata przez Norwega na norweskiej skoczni". Czy to realizacji tego marzenia ma służyć budowa giganta w Roedkleivie? Rekord świata dobiega już do 240 m, prawdopodobnie nawet po modernizacji takie odległości nie byłyby możliwe w Vikersundzie. Tak, Norwegowie widzą, że wrócili do walki o najwyższe miejsca w PŚ... Może trudno oprzeć się pokusie potwierdzenia swojej pozycji.

Skocznie w Roedkleivie miałyby być gotowe najpóźniej w 2010 r. Póki co NSF powołał specjalną pięcioosobową grupę, mającą zajmować się wyłącznie lobbingiem na rzecz projektu.
Typuj wyniki i wygrywaj nagrody!
« wrzesień 2005 - wszystkie artykuły
Komentarze
Damian
Czy skocznia w Roedkleivie zostanie zbudowana? Jak tak to kiedy ruszy budowa?
(25.11.2005, 19:05)
Andrzej
Ciekawe jaki będzie punkt konstrukcyjny skoczni
Roedkleiva?
(19.09.2005, 09:59)
Andrzej
Kto chcie by powstał nowy mamut?
Nadal jest za modermizacją vikensund i obudowie
Roedkleiva.
Byłaby ta skocznia populalnia by były tam zawody Pucharu Świata itd,itp......
(15.09.2005, 09:45)
Emu
@ Jasiek - ta litera na końcu to "przekreślone o", ale w kodzie środkowoeuropejskim ona nie wychodzi. Zapis zastępczy to "oe".
@ Beliar - wiesz, nikt nie będzie porzucał skoczni z tradycjami i budował nowej tylko dlatego, że komuś się nudzi... Idź sobie namaluj skocznię, na kartce nikt Ci nie broni puszczać wodzy fantazji.
(14.09.2005, 20:41)
Beliar
Zbudować new mamuta! Planica stala sie nudna! MAMUTA!MAMUTA!MAMUTA!MAMUTA!MA MUTA!
(14.09.2005, 15:36)
Jasiek
@xxx
Jaka skocznia w Tromsoe (taka pisownia jest właściwa)??
(14.09.2005, 13:10)
Jasiek
Dalej jestem za modernizacją skoczni w Vikersund.
(14.09.2005, 13:07)
Andrzej
Co teraz będzie zbudową Roedkleivą?
Czy się podejmią takiej pracy czy nie?
Planica stałaby się drugą skocznią na Świecie po Roedkleivi.Mogłybyś skoki na 270m!!!
Najlepiej Vikensund przebudować,wyprofirować próg skoczni,nowe tory najazdu,nowa wieża siędziowska,organizowanie ZIO w Vikensundzie po przebudowie,a może PŚ?.
(13.09.2005, 18:10)
xxx
Ciekawe co ze skocznią w Tromso???
(13.09.2005, 16:43)
Jasiek
@Emu
Masz rację: na pierwszym planie jest praca z dziećmi oraz młodzieżą.
(13.09.2005, 14:16)
Jasiek
@fan skoków
Wystarczyło kliknąć http://skokinarciarskie.pl/ind ex.php?id=olimpiada&z=zwyc iezcy
(13.09.2005, 14:13)
fan skoków
@Jasiek
Dzięki za informację
@Emu
Masz rację że przede wszystkim praca z młodzieżom.
pozdrowienia
(12.09.2005, 21:50)
Jasiek
Tzn. Vikersund.
(12.09.2005, 20:06)
Jasiek
@Emu
Masz całkowitą rację.Ale dalej mamy dylemat: Czy modernizować mamuta w Vikersundb(co ja popieram), czy budować skocznię w Roedkleiva.
(12.09.2005, 20:06)
Emu
Oczywiście możnaby i modernizować w Vikersundzie, i budować w Roedkleivie, tylko problem w tym, że tak naprawdę obecnie nie potrzeba więcej mamutów.
1. Skoki na igelicie w zasadzie nie są bardziej niebezpieczne, niż na śniegu, ale FIS nie zgadza się na letnie loty.
2. Nie ma kombinacji z częścią skokową na mamucie, a kiedy już proponowano zawody, to razem z PŚ specjalistów.
3. Nie ma póki co lotów kobiet.
4. Na mamucie nie wolno trenować poza okresem bezpośrednio przed zawodami, nie ma zgrupowań na mamucie czy czegoś w tym stylu.
5. Obecna tendencja to loty dwa razy w sezonie.
6. Wszystko razem daje ogromnie rzadkie wykorzystywanie mamutów. Planica jest uprzywilejowana i ma zawody co roku, za to w Harrachovie, Oberstdorfie i Bad Mitterndorf wykorzystuje się skocznię mniej więcej przez 5 dni raz na 2-3 lata. To bardzo mało, mamuty muszą być strasznie nierentowne... ;)
Zaś jeżeli chodzi o budowę mamuta w Polsce, jestem absolutnie przeeciwna takim pomysłom. U nas akurat zdecydowanym priorytetem jest praca z młodzieżą i budowa dla tegoż zaplecza mniejszych skoczni, których naprawdę nie mamy tak wiele (choćby - praktycznie zero czynnych nieamatorskich skoczni na północ od Wrocławia, a lokalizacje by się znalazły. Skoki są popularne, ale ponad 2/3 dzieci w kraju praktycznie nie ma możliwości spróbować tego sportu, choćby chciało!). Nie stać nas i na małe skocznie, i na mamuta.
(12.09.2005, 16:05)
Jasiek
@fan skoków
ZIO w 1952r.odbyły się w Oslo.
(12.09.2005, 15:36)
Jasiek
@Andrzej
Nie ma za co dziękowac.
@Redakcja
Redakcjo!! Proszę Cię, żebyś tego komentarza nie usuwała(!).
(12.09.2005, 14:05)
Andrzej
dzięki Jasiek:
Tak samo myślałem by nalezałoby odbudować vikensund i zbodować rodkleiva
(12.09.2005, 12:55)
Jasiek
@Andrzej
Nie Vikersun, tylko Vikersund.
(12.09.2005, 11:44)
Jasiek
Chciałbym, żeby taka skoczna mamucia powstała w Polsce (w Zakopanem, może w Szczyrku, a nawet w Wiśle...)...
(12.09.2005, 11:43)
Jasiek
@Andrzej
Podsunąłeś mi kapitalny pomysł (!!)... przecież można by było odbudować mamuta w Vikersund oraz zbudować NOWEGO mamuta w Roedkleiva!!!
(12.09.2005, 11:37)
Andrzej
Byłby już 7-mamut na Świecie poza:
-Planica K-185
-Oberstdorf K-185
-Vikensun K-185{Moderminizacja mamuta}
-Harrachov K-185
-Bad Mittenrdorf K-185
-Copper Peak K-145-170
I nowy byłby mamut-"Rødklei va"
(12.09.2005, 11:18)
Andrzej
Zmodermizować mamuta Vikensund.
Jest tak i tak potrzebny nowy mamut w norwegii,albo przebudowac skocznie mamucią Vikensund,albo zbudować nową nowocześnią skocznię mamucią"Rødkl eiva".
Jestem za nowym mamutem..............
(12.09.2005, 11:12)
Jasiek
@Radek
Pragnienie lotów ponad 250m. mam, ale i tak jestem przeciw budowie mamuta w Roedkleiva.
(12.09.2005, 11:03)
Jasiek
MODERNIZOWAĆ MAMUTA W VIKERSUND!!! MODERNIZOWAĆ MAMUTA W VIKERSUND!!!
(12.09.2005, 11:01)
Jasiek
Tzn. ZIO w 1952 r.
(12.09.2005, 10:59)
Jasiek
@fan skoków
ZIO odbyły się w Oslo.
(12.09.2005, 10:59)
Jasiek
@spiderman
@fan skoków
Popieram Wasze zdania.
(12.09.2005, 10:58)
fan skoków
A może my byśmy spróbowali wybudować jakiś mamut, mielibyśmy MŚ w naszym kraju. A tak przy okazji gdzie były ZIO w 1952 roku, za odpowiedź z góry dziękuję.
pozdrowienia
(12.09.2005, 09:57)
Radek
nie potrzebny nowy mamut? nie ma w was pragnienia oglądania lotów ponad 250m ?
(11.09.2005, 23:11)
spiderman
Ja byłem, jestem i będę za moderniazcją skoczni w Vikersund! Budowa nowego mamuta jest niepotrzebna.
(11.09.2005, 20:26)
Jasiek
@K
Ja jestem za odbudowaniem skoczni w Vikersund.
(11.09.2005, 20:11)
K
niech wreszcie zbuduja ta skocznie, a nie spieraja ciagle :P
(11.09.2005, 19:24)
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby komentować:
Kategorie użytkowników
niezarejestrowany
zarejestrowany
redaktor
VIP
Co dalej z Roedkleivą?
Co dalej z Roedkleivą?

Co dalej z Roedkleivą?

Przekaż 1,5% podatku na rehabilitację syna naszego redaktora - Adam Mysiak
Reklama
Typer - typuj wyniki skoków narciarskich
Reklama
krzesła biurowe Warszawa
Cookies
Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk.
Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Administratorem danych osobowych, udostępnionych przez Klienta, jest 10 OFFICE Paweł Stawowczyk. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu identyfikacji użytkowników piszących komentarze, w celu obsługi konkursów, w celu wysyłki wiadomości drogą mailową itp. i nie będą w żaden inny sposób archiwizowane, gromadzone lub przetwarzane.
Publikowane materiały mogą zawierać Piksel Facebooka i inne technologie śledzenia, stosowane za pośrednictwem stron internetowych osób trzecich.
ukryj ten komunikat na stałe »
copyright © 2000-2024 10office.pl
Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Facebooku Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Twitterze RSS na Skokinarciarskie.pl - newsy o skokach narciarskich