Zaloguj się
Kalendarz zawodów
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
kwiecień 2024
Najbliższe zawody
kalendarz na przyszły sezon
nie został jeszcze zatwierdzony

W najbliższy weekend odbędą się pierwsze w tym sezonie konkursy lotów narciarskich: po raz pierwszy od trzech lat na skoczni mamuciej w Bad Mitterndorf. Jest to dobra okazja do bardziej ogólnej refleksji na temat lotów narciarskich. Jak większość kibiców, bardzo je lubię (choć szczególnie lubię też wzgardzone przez FIS skocznie normalne). Nie myślę tu typować zwycięzców, interesuje mnie raczej aspekt, który ośmielę się nazwać filozoficznym. Ten sezon miał być bardzo "lotnym" sezonem, ostatecznie Norwegowie postawili na PŚ w Trondheim i zrezygnowali z organizowania w tym sezonie lotów w Vikersund (a konkurs miał mieć miejsce bardzo wcześnie, już na początku grudnia). Ostatecznie więc jak co sezon czekamy na loty i tak dużo ich nie obejrzymy. Loty narciarskie są tym, co w tej chwili w skokach narciarskich jest najbardziej "ekstremalne", dalej nie ma już nic. Jak wskazują sami skoczkowie - pod względem technicznym loty nie różnią się od "zwykłych" skoków, jednak obciążenie psychiczne jest nieporównywalnie większe. Ani trochę nie próbuję tego negować. Niemniej jednocześnie chciałabym zaproponować spojrzenie na tę konkurencję przez pryzmat kontektów kulturowych.


Niektórym z nas, kibiców, zdarzyło się może kiedyś skoczyć kilka metrów z amatorskiej skoczni, najczęściej własnej konstrukcji. Jednak i tak nie poznamy tego, co przeżywa skoczek podczas skoku, to zawsze pozostanie poza zasięgiem naszego odczuwania. Jak twierdzi niemiecka skoczka Michaela Schmidt, prawdziwe uczucie lotu zaczyna się dopiero na skoczniach normalnych. Wcześniej jest zapewne głównie lęk i przełamanie go, przyjemny dreszczyk emocji, łaskotanie w brzuchu. Prawdziwa metafizyka skoków zaczyna się na większych skoczniach.
Niewątpliwie w lotach narciarskich jest to posunięte najdalej. Loty to granica możliwości skoczka. Warto zauważyć, że na skocznię mamucią dopuszczani są właściwie wyłącznie zawodnicy pełnoletni - narażać się wolno dopiero temu, kto także pod względem prawnym jest sam za siebie odpowiedzialny.
Dobrze wiem, że konkursów lotów jest tak niewiele w ciągu roku po prostu z powodu bardzo dużego obciążenia psychicznego. Jednak jednocześnie w moim odczuciu loty mają w sobie coś z rytuału. Jeszcze dalej jest to posunięte w obecnym regulaminie rozgrywania MŚ w lotach - całe zawody mają składać się z czterech, a nie dwóch serii skoków. Inna sprawa, że z powodu warunków musiano przerwać konkurs po drugiej serii (choć decyzję podjęto dopiero drugiego dnia!)... Jednak taki system oznacza utrzymywanie zawodnika w stanie maksymalnego napięcia przez dwa dni. To coś innego, niż dwa konkursy w weekend, tutaj klasyfikacja jest wspólna dla obu dni. Jestem przekonana, że jednocześnie intensyfikuje to przeżyciowy, wręcz duchowy aspekt tego sportu.
A jednocześnie...
Kto czytał "Na skoczniach Polski i świata" Marusarza, przypomina sobie zapewne znakomity rozdział "Pojedynek na mamucie". Gdy sama czytałam tę książkę, koncentrowałam się właśnie na opisach doznań podczas skoku. I nie sposób nie zauważyć, że na ówczesnej Velikance skoczkowie silnie się denerwowali, wręcz obawiali - jak i dziś. A wówczas jej punkt konstrukcyjny wynosił... 80 metrów. Dziś taki obiekt to zaledwie skocznia normalna...
Wynika stąd jeden prosty, choć kontrowersyjny wniosek: obciążenie psychiczne przy skokach na skoczni K-185 nie jest czymś bezwględnym. Wynika ono z aktualnego kontekstu: nie ma obecnie większych skoczni. Ten argument jest stale przytaczany w dyskusjach na temat, czy możliwa - i wskazana - jest budowa jeszcze większych obiektów, które pozwalałyby przesunąć rekord świata w pobliże 250, a nawet 300 metrów.
Oczywiście, ta względność nie jest aż tak prosta. Im większa skocznia, tym większe zagrożenie stanowi wiatr. Realne niebezpieczeństwo jest dużo większe na dzisiejszej K-185 niż na tym, co określane było jako "skocznia mamucia" prawie 70 lat temu. Jednak pozostaje wrażenie, że nawet podświadomość zawodnika postrzega "mamuty" jako ogromne przede wszystkim w stosunku do innych skoczni.
Oczywiście, nie jest moim celem deprecjonowanie lotów. Raczej wykazanie kulturowego tła tej konkurencji i jednocześnie - pewnego paradoksu. W końcu dla nas nawet skok na 30 metrów to wielka odwaga...
Typuj wyniki i wygrywaj nagrody!
« styczeń 2003 - wszystkie artykuły
Komentarze
VIKTORIA
JAK NA MÓJ GUST TO SĘDZIOWE OCENIAJACY SKOKI NIE SA OBIEKTYWNI. NIEKTÓRE NOTY SA JAWNIE KRZYWDZĄCE, NIE TYLKO DLA POLAKÓW. NAJBARDZIEJ KRZYWDZIŁ SWOIMI OCENAMI SĘDZIA NORWESKI I SZWEDZKI. KTOŚ POWINIEN SIĘ PRZYJRZEĆ ICH PRACY...
(24.03.2003)
FAN
JA PAMIETAM O URODZINACH FLORIANA!!!JEST TAKI PIEKNY I WOGOLE NA MODELA POWINIEN ISC!!!
(16.02.2003)
SIMIFANKA
KOCHAM FLORIANA LIEGLA I SIMONA AMMANNA!!!A HANNAWALD NIECH SIE POWIESI!!!
(16.02.2003)
philippe
Dziś jest już 2 i są Siggurda :P
(02.02.2003)
fanka
Zycze Florianowi dalekich skokow
(02.02.2003)
Nela
Dziś jest już 1 lutego i dlaczego nikt nie pamięta o urodzinach FLORIANA LIEGLA???
(01.02.2003)
borsuk
Tak, tak. No mozna sobie tak filozofowac, czemu nie... Ale czy to nie jest po prostu tak, ze dla zawodowych skoczkow poziom strachu i stresu zalezny jest od czestotliwosci skokow na okreslonym rodzaju obiektow . Na codzien skacza oni na obiektach 120 m i z ta wielkoscia sa juz oswojeni wrecz do niej przyzwyczajeni, a na mamutach skacza rzadko i dlatego bardziej ich to stresuje. Jestem przekonany, ze gdyby w tym roku organizowac zawody PS wylacznie na mamutach, to po kilku miesiacach wiekszosc zawodnikow pozostalaby calkowicie niewzruszona, a bariere strachu przelamywac musieliby tylko debiutanci. No i sluszna jest tu uwaga jednego z czytelnikow, ze nie tylko wielkosc skoczni jest wazna ale rowniez jej bezpieczenstwo. Jezeli nawet dzis na skoczni k 70 zdarzylby sie smiertelny wypadek znanego zawodnika, to skakanie na niej dla pozostalych skoczkow byloby niewspolmiernie bardziej stresujace od latania po 300 m na jakims mamucie nowej generacji.
(31.01.2003)
Emu
@ philippe - dzięki za uzupełnienie... :)
@ asus7 - na pewno szybciej; już się o tym myśli... Jedna rzecz, że kibice. Ale i działacze najwyraźniej też; często powraca kwestia "megamamuta", którego ponoć chcą zbudować pod Oslo...
(31.01.2003)
asus7
Co do większych skoczni to myslę, że za jakiś czas, może parenaście, może paredziesiąt lat, zacznie się myśleć o większych skoczniach. Sport, żeby był widowiskowy (a co za tym idzie-przynoszący zyski) musi się zmieniać. I o ile w lekkiej atletyce pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć (albo przebiec, co najważniejsze-chyba nikt nie pobiegnie setki w 2 sekundy...), o tyle w skokach da się zrobić wiele. Nawet jeśli będzie się budowało większe skocznie, to nie będą one bardzo dużo większe, tylko o tyle, żeby na następne pare lat zapewnić widzom rozrywkę. Oczywiście, dochodzi kwestia bezpieczeństwa zawodników, ale to pozostawiam specjalistom.
(31.01.2003)
Wocio
philippe, słuszna uwaga!
(31.01.2003)
Mattia
Emu, muszę Ci pogratulować znakomitego tekstu :) Jestem pod wrażeniem ;) Ale jednocześnie coś mi się wydaje, że sporo osób go nie zrozumie (nie tyle ideę, co niektóre sformułowania ;)).
(31.01.2003)
Matti
Ja skaczę na amatorskich skoczniach i w Lahti ta skocznia nie wygląda jeszcze tak strasznie . Gorzej na tych większych . Oczywiście na nich mie skakałem .
(31.01.2003)
philippe
Oczywiście, ta względność nie jest aż tak prosta. Im większa skocznia, tym większe zagrożenie stanowi wiatr. Realne niebezpieczeństwo jest dużo większe na dzisiejszej K-185 niż na tym, co określane było jako "skocznia mamucia" prawie 70 lat temu. - hcialbym przypomniec drogiej redaktorce, ze zmienily sie także profile skoczni narciarskich, i ze dawniej latalo sie po 5-6 metrow nad zeskokiem i bywaly smiertelne wypadki na ówczesnych mamutach, a dzis lata sie gora 2-3 metry nad zeskokiem i prawdopodbienstwo wiekszego urazu nie jest duzo, a smiertelnego praktycznie znikome..
(31.01.2003)
RaDzIo
Byłem na górze skoczni w Harrachovie i trudno mi było spojrzeć w dół, a co dopiero mówić o skoku. Skoczkowie są naprawdę odważni. Teraz już nie będę narzekał, jak któryś z naszych "orłów" skoczy na takim obiekcie 90m :)
(31.01.2003)
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby komentować:
Kategorie użytkowników
niezarejestrowany
zarejestrowany
redaktor
VIP
Rytuał i względność
Rytuał i względność

Rytuał i względność

Kalendarium
Andreas Kuettel
Dziś urodziny obchodzą:
Miran Tepes (1961)
Przekaż 1,5% podatku na rehabilitację syna naszego redaktora - Adam Mysiak
Reklama
Typer - typuj wyniki skoków narciarskich
Reklama
krzesła biurowe Warszawa
Cookies
Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk.
Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Administratorem danych osobowych, udostępnionych przez Klienta, jest 10 OFFICE Paweł Stawowczyk. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu identyfikacji użytkowników piszących komentarze, w celu obsługi konkursów, w celu wysyłki wiadomości drogą mailową itp. i nie będą w żaden inny sposób archiwizowane, gromadzone lub przetwarzane.
Publikowane materiały mogą zawierać Piksel Facebooka i inne technologie śledzenia, stosowane za pośrednictwem stron internetowych osób trzecich.
ukryj ten komunikat na stałe »
copyright © 2000-2024 10office.pl
Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Facebooku Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Twitterze RSS na Skokinarciarskie.pl - newsy o skokach narciarskich