Zaloguj się
Kalendarz zawodów
1
2
3
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
21
22
23
24
25
28
29
30
31
październik 2024
Najbliższe zawody
05.10.2024, godz. 11:50
Otepää HS-97
Letni ICoC K

Gdy dokładnie miesiąc temu podsumowywaliśmy ostatni dzień lotów w sezonie, nie spodziewaliśmy się, że tak szybko wrócimy do tematu rekordów. A tu Ryoyu Kobayashi na islandzkim śniegu skacze 291 metrów...

253,5 metra - tyle od 2017 roku wynosi rekord świata w długości lotu na nartach. Albo... wynosił, bo w ramach trzymanego dotychczas w tajemnicy projektu firmy Red Bull dokonało się coś niesamowitego. Austriacki gigant, który od lat wspiera różne dyscypliny sportu (oprócz skoków narciarskich czy innych dyscyplin zimowych to także m.in. Formuła 1 czy kolarstwo), postanowił pomóc Ryoyu Kobayashiemu w spełnieniu marzenia o locie na odległość 300 metrów.

W tym celu uformowano specjalną skocznię narciarską, położoną na stoku w Hlidarfjall Akureyri w północnej części Islandii. Japończyk skakał w specjalnym kombinezonie, stworzonym przez Pradę, a w trakcie dwuletnich przygotowań trenował w tunelu aerodynamicznym w Szwecji czy w centrum sportowym Red Bulla w Austrii.

Swojego celu - osiągnięcia przynajmniej 300 metrów - Kobayashi nie osiągnął. Nie ma to jednak większego znaczenia, bo i tak poleciał tak daleko, jak nikt wcześniej - 291 metrów to swego rodzaju rekord świata. Jak podkreśla Red Bull w swoim komunikacie, jest to rekord nieoficjalny - ale przecież rekordy świata uzyskiwane podczas zawodów Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS) również nie są oficjalne.

Pojawia się więc pytanie, jak należy traktować to osiągnięcie Kobayashiego - czy należy je dopisać do listy rekordów na równi z wynikami Stefana Krafta, Roberta Johanssona, Andersa Fannemela i Petra Prevca? Czy może jednak nie umieszczać go w tabeli, skoro to rezultat uzyskany na obiekcie przeznaczonym do konkretnego celu, dla pojedynczego zawodnika, przy użyciu sprzętu niespełniającego przepisów FIS i bez stuprocentowej pewności prawidłowości pomiaru odległości?

Cóż, stawiamy jednak na to pierwsze rozwiązanie - skoro notowaliśmy XIX-wieczne rekordy, które nie spełniały wytycznych FIS (trudno by o to było, skoro federacja jeszcze wtedy nie istniała), a rezultat Japończyka jest "namacalny", a przede wszystkim stanowi kolejny kamień milowy w rozwoju skoków narciarskich, to wypada to uszanować... Czy słusznie? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach...
Typuj wyniki i wygrywaj nagrody!
« kwiecień 2024 - wszystkie artykuły
Komentarze
Komuszek77
Jakby wzięli Murańkę, to by trzy stówy pękły...
(03.07.2024, 18:52)
piotr17
Marmi

Skok Vassilieva na 254 metry to jak najbardziej była klasyczna podpórka. On nie stracił równowagi, podparł plecami, ale wstał jeszcze przed linią końcową i na dół skoczni zjechał na własnych nartach.

Owszem to była spora podpórka (zwłaszcza w porównaniu z delikatnymi musnięciami zeskoku dłonią choć to coraz częściej za podpórkę już nie uchodzi), ale jednak podpórka.
(17.06.2024, 06:31)
Arturion
@Paw - dawno tam nie byłem.
(21.05.2024, 20:48)
PawRycerzBogaAvengers2467
Arturion o czym gadaliście na live.
(20.05.2024, 22:24)
Arturion
@Abdul - zrób coś z sobą.
(15.05.2024, 00:37)
Abdul Ihn Ah-Ersz
@stawy, widzisz co sie dzieje na live? jak nie to zrób coś z tym!
(14.05.2024, 22:18)
Arturion
@Horus - jeśli został zablokowany przez bota, to szukaj słowa, któego ten bot nie przepuszcza. Post raczej nie trafił do moderacji.
A co do portalu, to ma kłopoty, ale istnieje. Może będzie lepiej. Liczę na to.
(14.05.2024, 21:38)
Horus
Dwa dni temu wysłałem tu komentarz, który został zablokowany przez bota-cenzora. I nadal nic. Oczywiście ten problem dotyczy tylko normalnych użytkowników. Trolle komentują bez przeszkód.

Ta strona gnije i już mocno śmierdzi. Gdybym był bardziej sentymentalny (a mniej cyniczny), to może byłoby mi żal. Ale nie jest.
(14.05.2024, 14:59)
Pawmak
Nie dyskutuję tymi, z którymi się nie da dyskutować (tylko że jeden pisze wszędzie, więc ciężko na niego nie trafić, wchodząc tu). Sprostowałem tylko fakt dotyczący skoku, niezależnie od czyichś wrażeń.
(12.05.2024, 23:08)
Horus
@marmi
@Pawmak

Rozstrzygając e znacznie ma fakt, czy zawodnik utrzymał się na nartach. To odróżnia podpórkę od upadku. Cała reszta to dzielenie włosa na czworo. Więc wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy DW utrzymał się na nartach? Moim zdaniem tak.
(12.05.2024, 14:41)
Arturion
@marmi - mam nadzieję, że @Pawmak jeszcze będzie dyskutował, bo go bardzo lubie i cenię. A co do ankiety... Mało takich osób chodzi po ulicach, by mógł pytać o to... ;-)
(10.05.2024, 21:56)
marmi
A jednak dyskutujesz Pawmak, widać nie możesz się powstrzymać. Jak zwykle przy tym nie masz racji.
Zrób sobie ankietę i zapytaj 100 postronnych osób jak nazwą to co zrobił Wasiliew, może wtedy się przekonasz.
(10.05.2024, 21:38)
Arturion
@Pawmak - dzięki za info. :-)
(08.05.2024, 19:36)
Pawmak
Jakby się wywalił, to by się wywalił - każdy może zobaczyć. Zresztą nie dyskutuję już od lutego.

@ Arturion
A propos komentarza w innym miejscu - Szwedki nie urodziły się tego samego dnia, tylko w tych wynikach wszystkim wstawili datę 1 stycznia.
Tylko ciekawi mnie zapis nazwiska "Fröijer", skoro zawsze było (i u Tobiasa i jego wujka Rickarda) "Fröier" i wszędzie tak jest, łącznie z ich profilami na fb. Także "Svedberg" to wg FIS Swedberg (i tak się przez "w" też nazywa szwedzki piłkarz). Pewnie walnęli literówki w zgłoszeniach, a na portalu też to powielono.
(08.05.2024, 16:04)
marmi
Niektórzy to nazywają podpórką, co jest strasznie naciągane i przeczy powszechnemu wyobrażeniu tego czym jest podpórka przy lądowaniu. On się wywalił na plecy i w tym nie ma ani krzty przesady, natomiast oddaje prawidłowo to, co się wydarzyło i pozwala temu, kto tego nie widział lepiej wyobrazić sobie jak to wyglądało.
(07.05.2024, 21:59)
Pawmak
DW podparł plecami, zakończył odjazd normalnie na stojąco.
(07.05.2024, 21:37)
marmi
Dokładnie to nie ma żadnych rekordów świata czy krajów wg FIS.
Są tylko rekordy skoczni i osobiste, które mogą być odnotowane tylko na skoczni homologowanej.
Stąd jest rekord skoczni w Vikersund 235,5m, który ustanowił Kraft, co jest jego rekordem życiowym i tyle.
Żadnych rekordów innego typu niż powyższe w FIS nie znajdziemy.
Stąd to co się teraz wydarzyło rekordem być nie może i przede wszystkim chodzi tu o skocznię, której już zresztą nie ma.
Wasiliew nie podparł skoku tylko się wywalił na plecy, grzmotnął wręcz nimi o zeskok. Te skoki Ryoyu można dodać jako najdłuższe w historii na czele listy ale poza numeracją, tak jak widnieje tam skok Wasiliewa właśnie.
Nie podoba mi się to co zrobił Red Bull, tylko pieniądze tym rządziły, w sensie teraz pewnie będziemy oglądać jak to dodają ci skrzydeł, cokolwiek to miałoby znaczyć. Nikt inny szansy nie dostał, zrobiono to na stoku, który wyłączono z użytku do tego celu a skocznię rozebrano. Ze sportem nie ma to wiele wspólnego.
(30.04.2024, 11:48)
Arturion
@PanSowa - podobno 107 km/h przed wybiciem.
(26.04.2024, 19:34)
piotr17
leatherface

"prz egrał z Fortuną" to trochę nieorecyzune, kiedy Kasaya przegrał jeszcze z conajmniej kilkoma innymi zawodnikami. On nie zdobył medalu, był na dalszym miejscu.
(26.04.2024, 16:34)
piotr17
PanSowa

Przy rekordowy skoku Kobayashi miał na progu 107 om/h wg. oficjalnych informacji.
(26.04.2024, 16:33)
leatherface
Odszedł mistrz olimpijski z Sapporo Yukiyo Kasaya. Japoński skoczek, który po złoto sięgnął na normalnej skoczni, a na dużym obiekcie przegrał z Wojciechem Fortuną, zmarł 23 kwietnia w wieku 80 lat.
(26.04.2024, 15:23)
PanSowa
Ja z innej beczki. Czy ktoś wie jaką prędkość osiągnął Ryoyu przed wybiciem, w locie lub przy lądowaniu?
(26.04.2024, 15:07)
Horus
@piotr17

Dlatego pisałem, że FIS chce zjeść ciastko (tzn. decydować co jest rekordem) i mieć ciastko (nie uznawać oficjalnych rekordów). Oczywiście masz rację, że to absurd.

Tak czy owak, Kobayashi postawił FIS przed faktem dokonanym. Być może czekają nas jakieś zmiany...
(26.04.2024, 12:37)
piotr17
Horus

Jest tylko jeden problem - w lekkoatletyce są oficjalne rekordy uznawane przez IAAF. W skokach, przynajmniej do 24 kwietnia oficjalnych rekordów nie było (przez 30 lat). I formalnie wciąż nie ma.

Więc mamy taki absurd jak nieoficjalny rekord Krafta i jeszcze nadziej nieoficjalny od niego rekord Kobayashiego.

Oczywi cie FIS zmienił front, ale tylko w oświadczeniu. Nie wiem czy podejmą się zmiany regulaminowej i oficjalnie wpiszą do nich możliwość ustawiania oficjalnych rekordów świata.

Majowa konferencja FIS będzie ciekawa...
(26.04.2024, 09:51)
Pawmak
Tam pewnie oficjalne są uznawane, a w skokach nie i jako rekordy krajów bardzo egzotycznych czy życiówki uznaje się bardzo nieoficjalne treningi na niekoniecznie oficjalnych skoczniach, więc tu ta sama sytuacja. Co innego tylko fisowskie PB.
(25.04.2024, 22:02)
Horus
Jeszcze taka jedna uwaga. Cała ta sytuacja przypomina akcję z biciem rekordu w maratonie w 2019. Chodziło o to, aby Kipchoge pobiegł w czasie poniżej 2 godzin. Miał swoich pacemakerów, podawano mu napoje itd. I udało się, ale nikt tego nie traktuje jako rekordu świata. Dlaczego? Ano dlatego, że była to specjalna akcja, a nie normalne zawody. Oficjalny rekord wynosi 2 godziny 35 sekund. Zapewne tutaj będzie tak samo...
(25.04.2024, 16:55)
Pawmak
Tak, na pewno najpierw 259, a potem 282. Chociaż co do pomiaru - lot trwał 8 sekund, a ten rekordowy Krafta to wcale krótszy nie był, może nawet i 9. Ale może i Kobayashi leciał jakoś szybciej albo inny profil skoczni.
(25.04.2024, 15:57)
Pawmak
Nie ma po Fijasie oficjalnych rekordów świata, więc każdy najdłuższy skok - pod warunkiem, że ustany - jest nieoficjalnym rekordem. Jak najbardziej RK pobił więc rekord świata, Azji, Japonii, no i życiowy też - choć akurat życiowe są oficjalnie uznawane przez FIS (skoro są podawane na lotach) i tego mu jako życiówki nie zaliczą, niemniej trudno się dziwić, bo skocznia bez homologacji. Choć na oficjalnych treningach też nikt nie kontroluje sprzętu, więc to akurat nie ma znaczenia - tyle że na oficjalnym treningu nikt sobie nie może ustawić wyższej belki, no pomiar "niekoszerny", ale jeśli nie ma podstaw do jego podważenia, trzeba go uznać.

Jak na razie na stronie rekord jest tylko w jednej tabeli, a w dwóch nie ma. I rzeczywiście należy dodać do historii rekordu te pośrednie z wczoraj (oba, jeśli najpierw skoczył 259, a potem 282).

Co do Krafta, to on nie skacze w kasku RedBulla, a to była impreza wewnętrzna.

Skocznia niby "rozebrana", ale dużo do rozbierania to tam chyba nie było i na pewno łatwo odtworzyć. I niech tam jakieś małe skoczenki zbudują, to mogłyby się odtworzyć skoki w Islandii, skoro jest teraz jakiekolwiek zainteresowanie.
(25.04.2024, 15:47)
Artix9
O tym, że rekord jest nieuznany, już napisaliście. Szczerze nie wiem, czy ten pomiar jest prawdziwy, ale wiem, że to napewno najdłuższy lot w historii.
(25.04.2024, 13:58)
Horus
Naprawdę ciekawy problem techniczno-prawny.

Z jednej strony FIS wydał oświadczenie, że nie była to prawdziwa skocznia, nie było właściwych pomiarów, nikt nie badał strojów i nart itd. Więc w rezultacie oficjalnym rekordzistą jest nadal Kraft. Fajnie, ale FIS w ogóle nie zajmuje się rekordami. A teraz chciałby zjeść ciastko i mieć ciastko.

Z drugiej strony trochę rozumiem decyzję FIS. Jeśli to uznamy, to gdzie jest granica absurdu? Można sobie wyobrazić, że ktoś skoczy na nartach z samolotu (ze spadochronem) z wysokości 2 kilometrów. I co, to też jest rekordowy skok?

A tak już na marginesie dodam, że cała ta akcja mogła być dużo ciekawsza. Trzeba było zaprosić najlepszych lotników z kilku krajów, zrobić jakieś małe zawody. A jeszcze lepiej żeby zamiast Kobayashiego skakał Kasai - miałby kolejny rekord do kolekcji. A swoją drogą to dziwne, że Red Bull - firma z Austrii - nie zaprosiła Krafta, który jest aktualnym rekordzistą i mistrzem w lotach...
(25.04.2024, 13:36)
RIHU
Ja go uznaję. Szkoda, ze nie wzieli kilku skoczków i nie zrobili mini konkursu. Ale kto wie? Może kiedyś tak zrobią
(25.04.2024, 09:36)
piotr17
fan skoków85

Skok Krafta nigdy nie był najdłuższym w historii bo przecież wcześniej 254 m skoczył Vassiliev. Owszem podparł, ale najdalej skoczył tak czy inaczej.
(25.04.2024, 05:54)
piotr17
Bardziej kwestią jest brak jakiejkolwiek pewności co do pomiarów (jak to mierzyli?)
.
(25.04.2024, 05:52)
piotr17
Arturion

W skokach treningowych (oficjalnych!) przed PŚ też nikt sprzętu nie sprawdza a rekord się liczy. Akurat kwestia sprzętu Ryoyu jest tu najmniej istotna.
(25.04.2024, 05:51)
piotr17
Należy uściślić, że Ryoyu oddał cztery skoki - 256, 259, 282 i 291 metrów.

Czy należy je dopisywać? Ja mam zagwostkę. Do statystyk jakoś włączę ale w formie ciekawostki, a nie jako rekordy. Jednak za dużo tu wątpliwości.
(25.04.2024, 05:50)
Arturion
@fan - no i nawet to mnie cieszy! :-)
(25.04.2024, 01:03)
fan skoków85
Cokolwiek by nie powiedzieć, to nie można by powiedzieć że najdłuższy skok w historii to skok Krafta.
@Arturion
To fakt szkoda, że zdemontowano. Tak czy inaczej Islandia zapisała się w historii skoków.
(24.04.2024, 23:54)
Kichanovic
skok jest najdluszy i basta, a ze fis czy innys pis mluwi inaczej to niechaj sie gonio na drzywo i ogarna sie jok te rykordy majo byc rejstrowane
(24.04.2024, 22:51)
Arturion
Tak, czy owak, FIS ten rekord ma gdzieś.
A ja? A ja nie mam, bo widać, że to najdłuższy lot oddany kiedykolwiek.
Szkoda tylko, że postawili skocznię dla JEDNEGO zawodnika, który oddał na niej cztery skoki.
No i szkoda, że zaraz potem ją zdemontowano. Nikt nie kontrolował nart ani kombinezonu...
Alei tak był to najdłuższy lot w historii. Niewątpliwie.
(24.04.2024, 22:23)
Fileep86
Według info organizatorów Ryoyu dzisiaj rekord bił 3 razy: 259, 282, 291
(24.04.2024, 22:19)
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby komentować:
Kategorie użytkowników
niezarejestrowany
zarejestrowany
redaktor
VIP
Środa w Hlidarfjall Akureyri: 291 metrów Kobayashiego
Środa w Hlidarfjall Akureyri: 291 metrów Kobayashiego

Środa w Hlidarfjall Akureyri: 291 metrów Kobayashiego

Kalendarium
Robert Mateja
Najbliższe zawody - szczegółowy program
5 października 2024 (sobota)
07:30
FIS Cup/ICoC Otepää
11:00
FIS Cup/ICoC Otepää
oficjalny trening K
11:00
LGP Klingenthal
seria próbna K
11:20
FIS Cup/ICoC Otepää
seria próbna K
11:50
FIS Cup/ICoC Otepää
konkurs ind. K
12:00
LGP Klingenthal
konkurs ind. K
14:00
FIS Cup/ICoC Otepää
seria próbna M
14:55
LGP Klingenthal
seria próbna M
15:00
FIS Cup/ICoC Otepää
konkurs ind. M
15:55
LGP Klingenthal
konkurs ind. M
6 października 2024 (niedziela)
09:00
FIS Cup/ICoC Otepää
seria próbna K
09:30
FIS Cup/ICoC Otepää
konkurs ind. K
11:00
FIS Cup/ICoC Otepää
seria próbna M
12:00
FIS Cup/ICoC Otepää
konkurs ind. M
13:45
LGP Klingenthal
seria próbna mix
15:00
LGP Klingenthal
konkurs mix
Przekaż 1,5% podatku na rehabilitację syna naszego redaktora - Adam Mysiak
Skoki narciarskie w TV
Najbliższe transmisje i programy
18.10.2024
16:45
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkursy indywidualne kobiet i mężczyzn (studio)
LIVE
18.10.2024
17:10
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkursy indywidualne kobiet i mężczyzn (1 seria)
LIVE
19.10.2024
01:35
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkursy indywidualne kobiet i mężczyzn
19.10.2024
07:05
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkursy indywidualne kobiet i mężczyzn
19.10.2024
10:45
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkurs drużynowy mężczyzn (studio)
LIVE
19.10.2024
10:55
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkurs drużynowy mężczyzn (1 seria)
LIVE
20.10.2024
07:05
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkurs drużynowy mężczyzn
23.10.2024
11:00
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkursy indywidualne kobiet i mężczyzn
24.10.2024
11:30
TVP Sport Letnie Mistrzostwa Polski, Zakopane, Średnia Krokiew - konkurs drużynowy mężczyzn
transmisje ze skoków
najbardziej aktualny program TV »
Reklama
Typer - typuj wyniki skoków narciarskich
Reklama
krzesła biurowe Warszawa
Sonda
Kto wygra LGP 2024?
Polak
Niemiec
Austriak
Słoweniec
Szwajcar
Norweg
Japończyk
zawodnik z innego kraju
Cookies
Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk.
Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Administratorem danych osobowych, udostępnionych przez Klienta, jest 10 OFFICE Paweł Stawowczyk. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu identyfikacji użytkowników piszących komentarze, w celu obsługi konkursów, w celu wysyłki wiadomości drogą mailową itp. i nie będą w żaden inny sposób archiwizowane, gromadzone lub przetwarzane.
Publikowane materiały mogą zawierać Piksel Facebooka i inne technologie śledzenia, stosowane za pośrednictwem stron internetowych osób trzecich.
ukryj ten komunikat na stałe »
copyright © 2000-2024 10office.pl
Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Facebooku Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Twitterze RSS na Skokinarciarskie.pl - newsy o skokach narciarskich