Zaloguj się
Kalendarz zawodów
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
kwiecień 2024
Najbliższe zawody
kalendarz na przyszły sezon
nie został jeszcze zatwierdzony

Po roku Torbjoern Yggeseth, były przewodniczący komisji skoków FIS, przypomina o sobie nie tylko próbami uproszczenia systemu punktacji. Norweg pokazuje niestety, że nie bez powodu zasłynął jako antyfeminista.

Przed kilkoma dniami prezes FIS Gianfranco Kasper, który wyraźnie przekonał się do skoków kobiet, wypowiedział się za wprowadzeniem skoków kobiet do programu Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2010 r. Niemal od razu Yggeseth wypowiedział się na ten temat dla gazety "Dagbladet". Zdaniem byłego przewodniczącego i ten odległy termin jest przedwczesny: "Jeżeli popatrzeć na liczbę zawodniczek w Pucharze Kontynentalnym, widać, że jest ich zbyt mało by móc zorganizować konkurs na poziomie olimpijskim. Od zeszłego roku doszło może 20 nowych skoczek". Gdy redakcja zwróciła mu uwagę, że do 2010 r. pozostało jeszcze 5 lat, nadal utrzymywał, że panie będą gotowe dopiero w 2014 r.

W 2014 r. Daniela Iraschko będzie miała prawie 31 lat, Anette Sagen 29, Lindsey Van 30.

Wszystkie te zawodniczki skakały prawie od początku oficjalnego istnienia skoków kobiet (najpóźniej - "dopiero" w drugim Ladies Grand Prix w 2000 r. - pojawiła się Sagen). Już jako nastolatki osiągnęły bardzo wysoki poziom w tej dynamicznie rozwijającej się konkurencji. Są jeszcze bardzo młodymi zawodniczkami, a jednak znają aż za dobrze gorycz porażki, upokorzenie bycia traktowanymi jak skoczkowie drugiej kategorii. Jeszcze w 2001 r. spekulowano, że panie mogą zostać dopuszczone do rywalizacji olimpijskiej w Salt Lake City. Nie doszło nawet do konkursu pokazowego. Niejedna starsza zawodniczka postanowiła jeszcze poczekać - by dowiedzieć się, że i Turyn jest za wcześnie.

Przed umieszczeniem konkurencji w programie Igrzysk Olimpijskich wymagane jest, by co najmniej dwukrotnie odbyły się w tejże konkurencji Mistrzostwa Świata. Jednak nawet jeżeli skoki kobiet nie znajdą się w programie MŚ w narciarstwie klasycznym w Sapporo (2007) - o Libercu 2009 mówi się już głośniej - istnieje wyjście awaryjne. FIS może za tych kilka lat uznać, że skoro na razie najwyższym poziomem rywalizacji kobiet w skokach narciarskich jest Puchar Kontynentalny, kwalifikacja została już wypełniona właśnie tymi zawodami. Jednak obecnie podczas zawodów Ladies COC kolejni trenerzy, działacze, zawodniczki podpisują krążącą petycję o dopuszczenie pań do rywalizacji w MŚ.

Antyfeminizm Yggesetha doprowadził do jego izolacji w FIS i ostatecznie do sytuacji, w której nie mógł znieść presji i podał się do dymisji. Wydaje się, że poza nim FIS dostrzega już, że panie były do tej pory traktowane po prostu niesprawiedliwie. Mówi się, że za 2 lata Ladies COC ma zostać przekształcony w Puchar Świata. Na razie poziom organizacyjny konkursów kobiecych jest często daleki od poziomu konkursów męskich - niesmak pozostawiły choćby zawody w Oberaufdorfie, w którym zawodniczki musiały iść na skocznię przez ruchliwy stok narciarski, a po upadku włoskiej skoczki kolejna zawodniczka, nieświadoma sytuacji na dole, dostała zielone światło. Jednak może nadanie konkursom kobiet rangi PŚ w prosty sposób zniesie dyskryminację - krajowym związkom narciarskim dużo łatwiej będzie wysyłać zawodniczki, jeżeli zwrot kosztów będzie obejmował także przejazd, a nie tylko noclegi. Obok wieku zawodniczek, z których wiele jeszcze chodzi do szkoły, jest to podstawowy powód rzeczywiście mało licznej obsady konkursów. Tego jednak pan Yggeseth nie chce dostrzec.

W skokach kobiet wiele się jeszcze musi zmienić, ale jeżeli FIS zaprzestanie stawiania przeszkód, wszystko jest na dobrej drodze. Poziom konkursów podnosi się z roku na rok, nie ma już sytuacji, w której miejscami na podium dzielą się stale trzy-cztery zawodniczki. Choć Polska jest ogromnie zapóźniona w tej konkurencji, na MŚ w Libercu można na razie wstępnie mieć nadzieję na udział naszych reprezentantek - 16 lat będzie miała wtedy choćby Kinga Dudek, pokazująca spory talent debiutująca skoczka z Zagórza koło Sanoka. Jeżeli wytrwa - wiele zawodniczek zrezygnowało już z powodu braku perspektyw. "Miało byc tak pięknie..." I ciągle może być, jeżeli tylko FIS do końca zrozumie prostą rzecz - dyskryminacja jest moralnie zła. A poważnego podejścia skoczek do sportu dowodzi choćby to, że startują mimo tak niepoważnych warunków.
Typuj wyniki i wygrywaj nagrody!
« marzec 2005 - wszystkie artykuły
Komentarze
***
Kobiety jak chca rownouprawnienia, niech ida pracowac do kopalni, szamba lub na budowe. Wtedy nie bedzie zadnej dyskryminacji
(06.03.2005, 22:56)
masloo
a nie mowilem....
(06.03.2005, 15:58)
Bartt
Zgadzam się z przedmówcą (m.). Jaki znowu antyfeminizm? Przecież tu nie chodzi o żadną dyskryminację płci! No pomyślcie rozsądnie, jeśli teraz w zawodach kobiecych najwyższej rangi oglądamy góra 40 zawodniczek, a poziom jest niesamowicie zróżnicowany, to z czym na olimpiadę? Myślę, że skoki kobiet mają przyszłość, ale to musi trochę potrwać. Przede wszystkim musi się pojawić dużo więcej zawodniczek. Jeśli będzie ich około 150-200, wówczas powinno się zainaugurować kobiecy PŚ i wprowadzić tę konkurencję do programu MŚ. I dopiero wtedy będzie można myśleć o skokach kobiet na Olimpiadzie. Ale na to potrzeba kilku lat. Może dwóch, może trzech, a może pięciu. Jeśli będą się one w miare szybko rozwijać to może jeszcze zdążą osiągnąć odpowiedni poziom przed Igrzyskami w 2010 roku. Ale dziś jest zdecydowanie za wcześnie na podejmowanie jakichkolwiek decyzji w tej sprawie.
(06.03.2005, 01:48)
m.
Emu - sama sobie przeczysz. Przecież wiesz, że rzecz nie w tym czy dziewczyny mogą uprawiać skoki narciarskie - bo przecież uprawiają, tak jak skoki na banji i inne sporty ekstremalne. Ale chodzi o to czy jest się za (tu cytatat z tekstu wyżej: "wprowadzeniem skoków kobiet do programu Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2010". I tu jestem na nie, bo tak jak stwierdził Yggeseth zawodniczek "jest ich zbyt mało by móc zorganizować konkurs na poziomie olimpijskim". I z tym każdy rozsądny człowiek musi się zgodzić.
(05.03.2005, 23:00)
Zły
tak... tylko, że to MĘŻCZYŹNI wymyślili skoki narciarskie, więc mają prawo decydować, kto bierze w nich udział
(05.03.2005, 22:18)
Emu
@ m. - jak brakuje argumentów, to dyskusja osiada na poziomie poniżej pasa?
Chodzi mi tylko o tę prostą rzecz, że każdy powinien mieć prawo zajmować się tym, czym pragnie, dopóki nikogo w ten sposób nie krzywdzi. Nie można stawiać tu różnicy: tym a tym mogą się zajmować tylko mężczyźni. To wolny wybór każdego człowieka. Nie przeczę istnieniu różnic między płciami, ale nigdy nie zgodzę się na traktowanie kobiet jako "innego gatunku człowieka".
(05.03.2005, 21:22)
m.
"przez wieki poniżanej płci" - jak brakuje argumentów to dyskusja osiada na poziom "a u was biją murzynów".

A tak między nami - nie widzę związku między zrzucaniem kajdan przez płeć przez wieki poniżaną (nie wiem w jaki sposób, może np. przez ustępowanie miejsca w tramwaju, całowanie w dłoni lub przepuszczanie w drzwiach?) a skokami kobiet. Jak chcecie "pokonywać bariery" to czekam na pierwszą kobietę szambonurka, bo to chyba jak dotąd jedyne dziwicze tereny dla płci "przez wieki poniżanej".

Mniej bufonady, bo wzbudzacie tylko śmiech i ironię.
(05.03.2005, 18:15)
Emu
@ m. - ja akurat nie mam wątpliwości, że niesprawiedliwość jest z wolą Bożą niezgodna. Twój żarcik jest niesmaczny, ale tak poważnie - oczywiście żaden człowiek nie jest FIZYCZNIE zrodzony do latania. Ale duchowo jest zrodzony do przekraczania granic i nie wolno mu tego zabraniać tylko dlatego, że należy do przez wieki poniżanej płci.
(05.03.2005, 17:18)
m.
@Ania
Widać czegoś się nauczył i teraz ma rację. Nie można zawsze nie mieć racji.

Gdyby Bóg chciał żeby kobiety latały wyposażyłby je w ptaszka ;-)
(05.03.2005, 17:14)
LL
@EMU
Nie ważne czy ktoś się przejmuje!Sport to sport!Akurat skoki są dyscypliną, którą panie mogą uprawiać bez przeciwwskazań.I jeśli chcą to robić to nikt nie może ich ograniczać!!!To świetnie, że skaczą!Wogóle ekstra jak ludzie uprawiają sport!Więc popieram Cię!!!:P Tylko uważam, że sprzeciw powinien być bardziej stanowczy...a raczej obrona...Hehe...
(05.03.2005, 15:59)
Emu
@ masloo - nie tak wiele kobiet się tak bardzo przejmuje skokami pań. Ale ja po prostu jestem demokratką, feministką, zagorzałą przeciwniczką dyskryminacji. Czy to jakiś radykalizm? Uważam, że to "tylko" sprawiedliwość.
(05.03.2005, 15:51)
LL
@masloo
które się zbuntują...które...jeśli już...
(05.03.2005, 15:45)
Ania
Yggeseth - najzagorzalszy wróg stylu v ;) Tak teraz ma rację, jak i wtedy miał, mówicie?
(05.03.2005, 15:37)
m.
Niepotrzebne czepianie się faceta. To on ma racje.
(05.03.2005, 15:00)
masloo
@ niolek...uwazaj zaraz bedzie tu tuzin zdesperowanych kobiet, ktorzy sie zbuntuja na twoja odpowiedz..:P uwaga incoming!....
(05.03.2005, 14:58)
niolek
ale nuda
(05.03.2005, 14:38)
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby komentować:
Kategorie użytkowników
niezarejestrowany
zarejestrowany
redaktor
VIP
Czy nie ma pan dosyć?
Czy nie ma pan dosyć?

Czy nie ma pan dosyć?

Przekaż 1,5% podatku na rehabilitację syna naszego redaktora - Adam Mysiak
Reklama
Typer - typuj wyniki skoków narciarskich
Reklama
krzesła biurowe Warszawa
Cookies
Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk.
Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Administratorem danych osobowych, udostępnionych przez Klienta, jest 10 OFFICE Paweł Stawowczyk. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu identyfikacji użytkowników piszących komentarze, w celu obsługi konkursów, w celu wysyłki wiadomości drogą mailową itp. i nie będą w żaden inny sposób archiwizowane, gromadzone lub przetwarzane.
Publikowane materiały mogą zawierać Piksel Facebooka i inne technologie śledzenia, stosowane za pośrednictwem stron internetowych osób trzecich.
ukryj ten komunikat na stałe »
copyright © 2000-2024 10office.pl
Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Facebooku Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Twitterze RSS na Skokinarciarskie.pl - newsy o skokach narciarskich