Zaloguj się
Kalendarz zawodów
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
kwiecień 2024
Najbliższe zawody
kalendarz na przyszły sezon
nie został jeszcze zatwierdzony

Torbjoern Yggeseth, były przewodniczący komisji skoków narciarskich FIS, zamierza wystąpić z propozycją radykalnego zreformowania systemu oceniania skoku przez sędzów. Noty za styl jako takie miałyby zostać zniesione. Faza lotu nie byłaby w ogóle oceniana, zaś uchybienia przy lądowaniu lub upadek powodowałyby odjęcie punktów z noty za odległość, tak jakby skok był prawidłowy, ale krótszy. Troje arbitrów miałoby obserwować konkurs tradycyjnie z wieży, dwójka stałaby jednak koło zeskoku. Pomysłodawca uzasadnia to problemami z dojrzeniem ze sporej odległości, jak dokładnie wyglądało lądowanie.

Środowisko jurorskie, zwłaszcza w Norwegii, jest niemal jednogłośnie przeciwne takiej zmianie przepisów. Geir Steinar Loeng podkreśla, że choć Yggeseth ma rację, że wiele wież sędziowskich z powodu złego usytuowania nie zapewnia dobrej widoczności, to jednak obecnie sędziowie są wyposażeni w monitory. W razie wątpliwości mają możliwość obejrzenia powtórki skoku.

Do tej pory Yggeseth uchodził za zdecydowanego konserwatystę - tak należałoby podsumować jego postępowanie wobec kobiecych skoków narciarskich, które zresztą ostatecznie doprowadziło do izolowania Yggesetha w obrębie FIS i jego rezygnacji ze stanowiska. Jednak obecna propozycja jest wręcz przeciwnie - zgoła rewolucyjna. Należy ona do nurtu "czynienia sportu bardziej zrozumiałym dla nieekspertów". Wydaje się jednak, że i tak nie spodoba się ona także statystycznemu kibicowi. Mocno zakorzenione jest przekonanie, że skoki narciarskie to nie tylko odległość, że noty za styl także są częścią tej dyscypliny. Przy okazji warto przypomnieć, że modyfikację systemu nieco podobną do tej proponowanej przez Yggesetha testowano w Letnim GP w 2002 r. Oceniano wówczas tylko fazę lądowania i dojazdu. Pierwotnie miano oceniać styl skoku w skali 0-12, ostatecznie pozostawiono skalę 20-punktową - skutkiem były zadziwiająco wysokie noty, kilkakrotnie na ekranach pokazywało się 4-5 dwudziestek. Najpewniej także FIS uznał taką formułę not za styl za niewypał - od czasu testów w LGP nie widać jej w innych konkursach. Nie rokuje to dobrze losom projektu Yggesetha w ewentualnych głosowaniach.
Typuj wyniki i wygrywaj nagrody!
« styczeń 2005 - wszystkie artykuły
Komentarze
Adam
hooch, Villka - zgadzam się z Wami w całej rozciągłości!
Liczyć się powinna tylko odległość!!!
Każdy może lecieć jak mu się żywnie podoba, byle jak najdalej wylądować.
A poza tym, "uroda" skoku jest czymś niezwykle względnym.
Przypomnijmy sobie Jana Boekleva, twórcę stylu "V", który za to dziwacznie "rozczapierzanie" nart aż przez 3 sezony dostawał regularnie noty za styl po 14, 15, co uniemożliwiało mu odnoszenie zwycięstw, mimo często najdalszych odległości.
Dopiero w sezonie 1988/89 sędziowie w pełni styl Szweda zaakceptowali i ... zdobył on Puchar Świata.
Byc może za X lat okaże się, że styl V też nie jest czymś najoptymalniejszym... Tak czy siak - ocenom za styl mówię zdecydowanie: NIE!!!
(06.01.2005, 13:32)
Villka
Moim zdaniem to lepsze i bardziej obiektywne rozwiazanie... w skokach powinna liczyc sie odleglosc, a nie jakis tam styl... bo styl kazdy ma inny...
(06.01.2005, 12:38)
hooch
Dla mnie też nie powinno być not za styl, ewentualnie tylko odejmowanie pkt. za upadek lub podpórkę. W lekkiej atletyce nie ma ocen za styl w skoku w dal lub w wzwyż. Można tam machać rękoma lub wyginać ciało jak się chce, jeżeli to pomaga komuś w uzyskaniu lepszego rezultatu, liczy się tylko odległość lub wysokość.
(06.01.2005, 11:46)
mb10mb
według mnie powinna liczyć się tylko odległość, a za ewentualne podpórki i upadki odejmować z góry ustaloną liczbę metrów
(06.01.2005, 10:47)
air show
To jest dokłądnie to, co ja bym wprowadził, gdybym mógł jeżeli chodzi o oceny za styl w skokach. Popieram faceta w 100%, oczywiście jeżeli chodzi akurat o ten pomysł, bo jego stosunek do skoków kobiet mi sie nie podoba

(air show - napisz w komentarzu fragment IP Twojej zbanowanej koleżanki. Nie podawaj dla bezpieczeństwa całego IP [np. 212.***.**3.45] postaram się odblokować - UOP)
(06.01.2005, 10:35)
MaG
Uważam, że powinno oceniać się jedynie lądowanie (telemark, odjazd, ew. upadki i podpórki), tzn. odejmować od noty za skok, z tym, że długość skoku powinna być mierzona z dokładnością do 10 cm, co jest jak najbardziej technicznie możliwe.
(06.01.2005, 10:35)
Dexter
Panu Yggesethowi juz podziekujemy!!
(06.01.2005, 09:55)
salpausselkä
ja uważam, że obecne ZASADY oceniania są dobre - probemem jest natomiast niestosowanie się do tych zasad przez sędziów, dawanie not za nazwisko i ODLEGŁOŚĆ (totalny absurd - co mają uroda skoku i styl do odelgłości???) oraz ohydna stronniczość, gdy w grę wchodzi "mój zawodnik i rywal mojego zawodnika", co obserwuje się nagminnie. Może skasowanie not za styl przyniesie pewną poprawę - nawet kosztem jakiejś tam romantyczności tego sportu oraz walorów artystycznych - choć nie jestem pewna, czy i na tym polu nie będzie dochodziło do nadużyć.
(06.01.2005, 08:18)
mmm_krakow
Przede wszystkim powinno się oceniać odległośc. Natomias ocena za styl jednak powinna zostać, bo jednak jest różnica między pięknymi stylowo skokami Jandy, Ljokelsoja Japończyków, a występami niektórych pokrak powyginanych w locie jak nie powiem co i obowiązkowo ze skrzyżówanymi nartami. Tyle, że może nie powinna aż tak wpływać na ocenę łączną...
Gdyby oceniać samo lądowanie i zgodność telemarku z przepisami, to praktycznie tylko Hoellwarth powinien dostać 5*20 - jako jedyny ląduje "przepisowe" 15 cm odległości pomiędzy jedną a drugą nartą.
(06.01.2005, 07:44)
sd
A co zrobić z tym ze jeden otrzymuje wiatr pod narty 2 m/s drugi tyle w plecy? Moze sędziowie pomyśleliby lepiej nad wprowadzeniem współczynników krygujących odległosć ze wzgl na witr niż zajmować się głupim lądowaniem
(06.01.2005, 00:17)
Andy
Pamiętam jak paranoidalnie wyglądała Letnia GP w 2002 roku. Doszło do tego, że reprezenant Kazachstanu otrzymywał po 5 20!!!
(05.01.2005, 23:33)
Justynka
bez sensu... to niech im telewizory zamontuja =P
mimo wszystko 90 pare % not jest sprawiedliwych =P
(05.01.2005, 23:17)
Adam
Dla mnie noty za styl w ogóle nie powinny się liczyć. Punkty powinny byc odejmowane co najwyżej za upadek, a to, jak kto ląduje, jak leci, itp., nie powinno mieć żadnego znaczenia!!!
Wreszcie skończyło by się "widzimisię" sędziów i różnorakie manipulacje!!!
Skoki narciarskie to nie jazda figurowa na lodzie, tu liczy się ODLEGŁOŚĆ!!!
(05.01.2005, 23:05)
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby komentować:
Kategorie użytkowników
niezarejestrowany
zarejestrowany
redaktor
VIP
Yggeseth chce radykalnej reformy systemu not
Yggeseth chce radykalnej reformy systemu not

Yggeseth chce radykalnej reformy systemu not

Przekaż 1,5% podatku na rehabilitację syna naszego redaktora - Adam Mysiak
Reklama
Typer - typuj wyniki skoków narciarskich
Reklama
krzesła biurowe Warszawa
Cookies
Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk.
Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Administratorem danych osobowych, udostępnionych przez Klienta, jest 10 OFFICE Paweł Stawowczyk. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu identyfikacji użytkowników piszących komentarze, w celu obsługi konkursów, w celu wysyłki wiadomości drogą mailową itp. i nie będą w żaden inny sposób archiwizowane, gromadzone lub przetwarzane.
Publikowane materiały mogą zawierać Piksel Facebooka i inne technologie śledzenia, stosowane za pośrednictwem stron internetowych osób trzecich.
ukryj ten komunikat na stałe »
copyright © 2000-2024 10office.pl
Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Facebooku Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Twitterze RSS na Skokinarciarskie.pl - newsy o skokach narciarskich